Det årliga avgiftstaket för klientavgifter som tas ut för social- och hälsovårdstjänster har fastställts, och det är 692 euro 2022. Då avgiftstaket har nåtts är de tjänster som ingår i taket avgiftsfria för klienten till slutet av kalenderåret. Undantaget är kortvarig anstaltsvård.
Från 2022 räknas även följande in i avgiftstaket:
- undersökning och vård av mun och tänder (utom tandtekniska kostnader för till exempel proteser, bettskenor, tandställningar eller sömnapnéskenor)
- vårdåtgärder inom specialiserad sjukvård som hänför sig till mun och käkar och som ges inom primärvården
- fysioterapi, neuropsykologisk rehabilitering, näringsterapi, talterapi, ergoterapi och fotvård som ges av en yrkesperson inom hälso- och sjukvården
- tillfällig hemsjukvård och tillfällig hemsjukhusvård
- ovan nämnda tjänster som tillhandahålls på distans
- klientavgifter som betalas från utkomststödet
Klienten ansvarar för uppföljningen av avgiftstaket. Om avgiftstaket nås för fakturor som skickats av Helsingfors stad ska du kontakta Helsingfors ekonomiförvaltningstjänst, tfn 09 310 25300 (mån.–fre. 9–15) eller talpa.maksukatto(at)hel.fi.
Beräkningen av avgiftstaket börjar efter att klienten tagit kontakt. Om klienten har debiterats för mycket, justeras faktureringen och den överbetalda andelen pengar återbetalas.
Avgifter som tas ut för privata social- och hälsovårdstjänster ingår inte i avgiftstaket. Dessutom räknas servicesedelns självriskandel inte in i avgiftstaket.
Mer information om avgiftstaket.
Bild: Adobe Stock