En mellanbedömning av stabiliseringen av löneutbetalningen i Helsingfors färdigställdes

Av stabiliseringen av löneutbetalningen i Helsingfors stad har det färdigställts en mellanbedömning som presenterar de åtgärder som hittills gjorts och inletts för att stabilisera situationen, rekommendationerna för fortsatta åtgärder samt hur problemen med löneutbetalningen påverkar Helsingfors stad.
Helsingfors stadshus.
Enligt mellanbedömningen av stabiliseringsprojektet har lönefelen som införandet av lönesystemet i april 2022 har orsakat påverkat cirka 16 000 anställda vid Helsingfors stad. Bild: Sakari Röyskö

Bättre verksamhetssätt under arbete i stabiliseringsprojektet

För stabilisering av löneutbetalningen utsågs en ny heltidsanställd chef från och med oktober 2022. I stabiliseringsprojektet har man arbetat med felkällor, beskrivit och utvecklat processer samt ökat transparensen i och uppföljningen av löneförvaltningsprocessen. 

I projektet för stabilisering av löneutbetalningen är den högsta prioriteringen att korrigera de ackumulerade lönefelen och förebygga nya lönefel. Samtidigt har man strävat efter att ständigt utarbeta bättre verksamhetssätt och processer för att kunna korrigera de egentliga orsakerna bakom problemen med löneutbetalningen. 

Via projektet för stabilisering av löneutbetalningen har man inlett åtgärder och projekt för att utveckla lönesystemets funktion, förbättra funktionsförmågan för ekonomiförvaltningstjänsten som ansvarar för löneutbetalningen och stabilisera löneutbetalningsrutinerna. 

I mellanbedömningen rekommenderas fortsatta åtgärder

I mellanbedömningen av stabiliseringen av löneutbetalningen ges rekommendationer om åtgärder med vilka man ska stabilisera löneutbetalningssituationen på lång sikt och uppnå normaltillståndet. Rekommendationerna handlar om att förtydliga verksamhets- och ledarskapsmodellen för löneutbetalningen på stadsnivå, förenhetliga processerna, rikta systemutvecklingen, trygga korrekt information samt leda människor.

För ledningsmodellen för löneutbetalningen på stadsnivå rekommenderar mellanbedömningen bland annat att ansvaret för löneutbetalningshelheten även i fortsättningen ska åligga en enskild chef och att man preciserar rollerna för de olika aktörerna i stadsorganisationen. 

Vad gäller ekonomiförvaltningstjänsten rekommenderar stabiliseringsprojektet att Helsingfors stads centralförvaltning definierar bättre än hittills vad den förutsätter av affärsverket ekonomiförvaltningstjänsten som serviceproducent för löneförvaltningen och att ekonomiförvaltningstjänsten fortsätter att verkställa sin omorganisation och utarbetar en verksamhetsstadga.

För löneutbetalningsprocesserna rekommenderas att anställningens livscykelprocesser harmoniseras i hela organisationen i så stor utsträckning som möjligt. Dessutom rekommenderas att man bedömer huruvida Helsingfors stad bör erbjuda cheferna mer hjälp för de administrativa uppgifterna.

Lönefelen har påverkat tusentals anställda

Enligt mellanbedömningen av stabiliseringsprojektet har lönefelen som införandet av lönesystemet i april 2022 har orsakat påverkat cirka 16 000 anställda vid Helsingfors stad.

Mellan april 2022 och slutet av februari 2023 har löner enligt 760 000 lönespecifikationer betalats ut från systemet Sarastia. Sammanlagt statistikfördes 37 400 fel, varav 31 800 stycken var egentliga lönefel.

Lönefelen har statistikförts i förhållande till det totala antalet lönespecifikationer. Andelen fel i förhållande till det totala antalet lönespecifikationer var högst i juni 2022: 12,3 procent. Av dessa var 8,8 procent egentliga lönefel. I december 2022 uppnådde man för första gången målläget för det nya systemet, då den totala andelen fel var under 5 procent. Då var också andelen egentliga lönefel för första gången under 4 procent.