Fikastunder förebygger ensamhet i Brändö gymnasium – ”det är bra med program för alla”

Många gymnasiestuderande känner sig ensamma. I Brändö gymnasium försöker man förebygga detta med bland annat fikastunder, pyssel under håltimmar och basket efter skolan.
Freja Grönqvist, Emilia Sundström och Celina Siggberg studerar alla vid Brändö gymnasium.
Freja Grönqvist, Emilia Sundström och Celina Siggberg vid Brändö gymnasium gillar att gymnasiet ordnar gemensamt program för alla. Bild: Michaela von Kügelgen

Var fjärde ungdom på gymnasiet upplever ensamhet och närmare 40 procent av dessa upplever att de inte kan göra något åt det. Det visar en undersökning som gjordes av HelsingforsMission hösten 2022 för projektet School to Belong.

– Lärarna är viktiga förebilder och de försöker vara inkluderande i sin undervisning. Vissa lärare har till exempel färdig sittordning så att ingen elev sitter ensam, berättar kurator Pia Stråhlman-Kurki vid Brändö gymnasium.

Enligt henne är lärarkåren i Brändö väldigt engagerad och mån om studerandenas välmående. Olika aspekter av välmående kommer fram i bland annat hälsokunskap, psykologi och filosofi där lärarna lyfter in temat i sina läroämnen.

– I Brändö har vi överlag satsat på det lilla extra. Det handlar inte bara om prestationer, utan om att erbjuda guldkanter i vardagen. Vi satsar även på att göra våra utrymmen mer trivsamma med varierande ändamål – chill, lugn och självstudier, säger Stråhlman-Kurki.

Bra med program för alla

Ett koncept som hon själv introducerat är en fikastund en fredag i månaden. Träffarna har ett tema och ofta inbjudna gäster. När jag besöker en fredagsfika är Ira Zetterborg och Julia Backman från Livslustprojektet inbjudna för att prata om kroppspositivitet.

Studerandena som är med får utöver kex, saft, kaffe och te chansen att prata med experterna. Tidigare teman har varit bland annat vardagshantering och ekonomitips.

Freja Grönqvist, Emilia Sundström och Celina Siggberg går alla andra året i Brändö gymnasium. De tycker att fikaträffarna är ett fint inslag i skolvardagen.

– Det är lärorikt med intressanta teman, säger Siggberg.

Alla tre upplever att stämningen i skolan är bra och att det finns utrymme för olika sorters människor.

– Jag tycker också att lärarna bidrar positivt, fredagsfikat är ett bra exempel. Och man kan prata med kuratorn med låg tröskel, säger Grönqvist.

– Det är bra att till exempel fikat inte riktar sig till någon speciell grupp utan är för alla, tillägger Sundström.

Under varje fredagsfika ordnar Stråhlman-Kurki också en tävling med ett litet pris. Denna gång ska studerandena på lappar skriva vad de önskar att någon skulle säga till dem. Bland svaren finns bland annat följande:

”Du behöver inte alltid lyckas.”
”Lita på att du kan.”
”Det är okej att gråta.”
”Du får säga nej.”
”Det räcker att du gör ditt bästa.”

Mer obligatoriskt program under skoltid

Freja Grönqvist, Emilia Sundström och Celina Siggberg är vänner också utanför skolan men vet att det kan finnas skolkompisar som känner sig ensamma.

Emilia Sundström säger att hon och säkert många andra tänker att de borde bli bättre på att gå fram och prata med klasskompisar som verkar ensamma.

– Men så gör man ändå inte det för att man inte känner personen. Man ser inte heller alltid sådant, det är svårt att märka, funderar Sundström.

– Därför hjälper det med program som är till för alla, säger Grönqvist.

Tjejerna är överens om att det gärna kunde ordnas mer program. För tillfället erbjuder Brändö gymnasium också en dokumentärgrupp och basket – men båda sker efter skoltid.

– Det skulle vara bra om det var mer under skoltid och mer eller mindre obligatoriskt, då inkluderas alla, säger Siggberg.

Viktigt med närvarande vuxna

Som ett svar på studerandenas önskemål berättar kurator Pia Stråhlman-Kurki att skolan vill erbjuda trevligt program under håltimmar mitt i dagen.

– I december testade vi att ordna vinterpyssel med glögg och pepparkaka i bildkonstsalen, säger hon.

Att skolan har en bra kultur är ett viktigt led i arbetet för att alla ska känna sig inkluderade.

– Vi strävar efter en accepterande och trygg vardag och att lärarna till exempel snackar med studerandena mellan lektioner och frågar hur de mår, säger Stråhlman-Kurki.

Personalen försöker också fråga studerandena vad de önskar och behöver.

– Studerandekårsstyrelsen är en viktig organisation och hjälper oss att uppehålla och utveckla en gemenskap där studerandena trivs. De ska bland annat ordna med väggmålningar och soffor i korridoren, säger Pia Stråhlman-Kurki.

Hon hoppas att de olika sociala tillställningarna som ordnas i Brändö gymnasium ska föra studerande samman och vara en chans att träffa likasinnade, men erkänner att det ofta är samma ansikten som dyker upp på till exempel fikat.

– Det är en utmaning.

Därför poängterar Pia Stråhlman-Kurki vikten av trygga och närvarande vuxna.

– Det tar tid att få ungas förtroende och ungdomarna pejlar mycket. Vem är närvarande? Det är viktigt att man blir bekräftad och sedd varje dag, att man vet att man räcker till.

Text och foto: Michaela von Kügelgen
 

Du kanske är intresserad av

En elev ler mot kameran.

Yhtenäiskoulu får namnet Nordiska skolan

Publicerad: