Hesperiaesplanadens park byggdes på 1930–1950-talen och sträcker sig från Edesviken till Tölöviken. För det kulturhistoriskt värdefulla parkområdet planeras en grundläggande renovering, och staden har utarbetat planeringsprinciper för renoveringen. Förändringar görs även i områdets trafik. Utgångspunkten för trafikplaneringen har varit att förbättra trafiksäkerheten på Hesperiagatorna samt vid Hesperiaesplanaden och att göra särskilt arrangemangen för cykeltrafiken och gångtrafiken tydligare.
Mer detaljerade planer finns på kerrokantasi.hel.fi, och man kan ge respons på dem tills 30.1.2024.
Träd- och buskrader kompletteras med kontinuerliga planteringar
De igenkännliga parkgångarna, trädraderna och trädalléerna, planteringarna och funktionerna vid Hesperiaesplanaden bevaras och parkens utseende förbättras. Edesvikens lekpark och spelplan iståndsätts, och den yta som används för lek och motion utökas.
Man har tidigare varit tvungen att avlägsna en del av träden i parken på grund av stormskador och växtsjukdomar. Trädbeståndets och buskarnas kontinuitet tryggas genom att komplettera planteringarna varje gång gamla träd och buskar avlägsnas.
Parken fredas för fotgängare
I trafikplanen föreslås att huvudförbindelsen för cykeltrafiken flyttas från mitten av parken till Södra Hesperiagatan på en dubbelriktad cykelväg samt till Norra Hesperiagatan på körbanan. Den nuvarande kombinerade trottoaren och cykelvägen i parken är problematisk både med tanke på cykeltrafikens smidighet och fotgängarnas säkerhet.
Under planeringen har man även undersökt andra alternativ, exempelvis enkelriktade cykelvägar och cykelfiler. Man har dock avstått från dem eftersom de alternativa lösningarna antingen skulle ha eliminerat ett betydande antal parkeringsplatser eller man skulle ha blivit tvungen att fälla träd i parken. Enligt kundrespons erbjuder en dubbelriktad cykelväg också en bra förbindelse mellan Merikantovägen och Hesperiaparken.
Ny cykelväg på Södra Hesperiagatan
På Södra Hesperiagatan anläggs en ny dubbelriktad cykelväg mellan Runebergsgatan och Mannerheimvägen. Den nuvarande trottoaren görs smalare, och den längsgående parkeringen vid gatans södra kant avlägsnas mellan Runebergsgatan och Tölögatan. På så sätt kan man bevara den rad av träd som växer i södra kanten av parken. Bredden och parkeringsplatserna på trottoaren på Södra Hesperiagatan bevaras på båda sidorna av körbanan. Parkeringen på Norra Hesperiagatan bevaras.
På Norra Hesperiagatan och på Tölögatan görs körbanan smalare vid övergångsställena och gatukorsningarna. Målet är att körhastigheterna dämpas och övergångspunkterna för gång- och cykeltrafiken görs säkrare.
Planerna vidareutvecklas utgående från responsen
Planeringsprinciperna möjliggör inte i sig att iståndsätta parken. Utifrån den respons man har mottagit från en enkät utvecklas planeringsprinciperna och trafikplanen och tas sedan för beslut i stadsmiljönämnden under våren 2024. Därefter utarbetas utkast till park- och gatuplaner för Hesperiaesplanadens område, och respons på dessa kan ges i ett senare skede.