Stadsmiljösektorn betjänar sina kunder tillfälligt främst genom distanstjänster. Med att erbjuda distanstjänster vill vi säkerställa smidiga tjänster också under coronaviruset.
När du behöver våra tjänster, kolla upp fjärrtjänstmöjligheterna och servicetiderna på webbplatsen innan du kontaktar oss. Vi uppdaterar kontaktuppgifterna och denna nyhet då servicetiderna ändras.
Senaste ändringar i tjänster:
-
Lokaltjänsternas bostadsuthyrning på Elimägatan 5: Avvikande öppettider (9.4)
- Stadsmiljösektorns kundtjänst (Sörnäsgatan 1) ändrar sina öppettider (1.4)
- Telefontjänster 09 310 22111, mån.–tors. 8.15-16 och fre.10-15
- Servicepunkten på Sörnäsgatan 1, mån.–tis. 8.15-12 och ons.–tors. 12-15
- Tillfälliga förändringar i
byggnadstillsynens tjänster - Stadsmiljösektorns kundtjänst nu
främst på distans – även parkeringstillstånd kan fås på distans - Kundtjänsten för Stadin asunnot är
stängd, men distanstjänsterna fungerar
Du kan använda bland annat de här distanstjänsterna
- Parkeringstillstånd för företag och nya parkeringstillstånd för boende – starta med att ringa kundtjänstnumret 09 310 22111 (mån. - tors. 8.15-16, fre. 10-15). Under samtalet får du instruktioner om hur du ansöker om tillståndet.
- Stadin asunnot förmedlar stadens hyreslägenheter, sök efter hyreslägenhet.
- I karttjänsten, kartta.hel.fi, hittar du till exempel detaljplaner och trafikplaner:
- Man kan köpa och granska byggnadsritningar genom Arska(Länk leder till extern tjänst)-tjänsten och i Lupapistes butik(Länk leder till extern tjänst) (Lupapiste Kauppa). Ifall den information eller det material du behöver inte finns i dessa tjänster, uppmanar vi dig att i första hand kontakta fastighetens innehavare (ägare, husbolag, disponent).
- Byggnadstillsynens rådgivning betjänar genom Lupapiste-tjänstens(Länk leder till extern tjänst) stödportal. Du kan också hitta hjälp bland byggnadstillsynens
anvisningar. - Mätningstjänster för byggare ansöks i första hand per e-post från adressen asiakaspalvelu.kmo@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post).
- Källmaterial för byggnadsplanering fås från Karttakori-tjänsten(Länk leder till extern tjänst). Förfrågningar tfn 09 310 22111.
- Stadsmätningens
e-tjänster hjälper när du behöver bl.a. kartor, ledningsinformation eller geotekniska undersökningar.
Eftersom populära tjänster hanteras tillfälligt via telefontjänster, bildas tidvis köer. Avsluta inte samtalet medan du väntar i kö.
Du kommer väl inte till servicepunkten om du rekommenderas stanna i karantän eller om du har förkylningssymptom.
Denna nyhet uppdateras då tjänsterna ändras.