Tjänsterna på den nyklassiska och stämningsfulla simhallen på Georgsgatan som byggdes på 1920-talet utvecklas så att de ännu bättre ska svara på kundernas behov och vara miljövänligare – dock med respekt för traditioner och simhallens fina stämning.
Förnyelsen har beretts med beaktande av stadsbornas åsikter, eftersom man behöver information om invånarnas behov, önskemål och åsikter för att förnyelsen ska lyckas. Stadsborna bads svara på en webbenkät på kerrokantasi som var öppen 30.11.2021−12.1.2022. Genom enkäten lämnades svindlande 968 idéer och åsikter om utvecklingen av tjänsterna på Georgsgatan.
”Det har varit inspirerande att se hur viktigt objekt Georgsgatan är och hur passionerat man förhåller sig till det. Processen har på många sätt varit givande för hela teamet och vi ska ivrigt bygga upp den framtida serviceerfarenheten på simhallen”, säger Kara Koskinen, teamchefen för Georgsgatans simhall.
På basis av svaren på webbenkäten är den viktigaste faktorn som påverkar kundernas erfarenheter på Georgsgatans simhall den arkitektoniskt värdefulla och unika miljön som representerar nyklassicism och skapar ramarna för en avslappnande och lugnande badupplevelse. Hallens autentiska stämning och den ”tidsresa” som den erbjuder motiverar kunderna mycket.
Stadsborna önskade att man skulle värna om den ursprungliga stilen – också med tanke på detaljerna. Stadsborna önskade också att man skulle använda lösningar som lämpar sig för byggnadstidens anda , till exempel på informationstavlor, skyltar och biljettförsäljningsstället. Dessutom önskade stadsborna att man skulle undvika strävan efter effektivitet, snabbhet och för många incitament på bekostnad av den lugna stämningen och miljöns övergripande skönhet.
Med stadsbornas ord: ”Jag hoppas att Georgsgatan även i fortsättningen kommer att vara en del av den vardagliga erfarenheten, dvs. behålla sin karaktär som en plats som är ”luxorious without being fancy”. ”Georgsgatan är inte ett modernt day spa, utan en särpräglad plats som representerar sin tid” och ”... den representerar ett tidsmässigt skikt i staden som syns i stadsbornas liv och hör till en europeisk stad.”
De som svarade på webbenkäten lyfte också fram andra utvecklingsmål i fråga om kommunikationen, kundservicekulturen, informationsskyltarna och informationens tillgänglighet. Stadsborna framförde också en massa åsikter om entréhallen, bassängerna, basturna, toaletterna, duscharna, omklädningshytterna och omklädningsrummen samt tillgängligheten och belysningen.
Stadsborna funderade också på Georgsgatans traditioner och regler – exempelvis att bada naken och separata tur för kvinnor och män. Allmänt taget ville man inte ändra tjänsteutbudet radikalt, men små utvecklingsförslag riktades också mot ordnandet av evenemang och näringstjänsterna.
I projektet användes tjänstedesign för att utarbeta utrymmes- och skyltningskoncepten och guiden för kundtjänst. Arbetet med designbyrån Rune & Berg omfattade ett intensivt samutvecklingsskede där både personalen och besökare på Georgsgatan fick delta under hösten 2022. Koncepten blev färdiga i februari 2023 och de utnyttjas i den fortsatta planeringen.
Eftersom det är fråga om en betydande kulturmiljö i Helsingfors deltar stadsmuseet aktivt i projektet.
Projektplanen för den grundliga renoveringen av simhallen behandlades 20.4.2023 i stadsmiljönämndens sektion för byggnader och allmänna områden. Helsingfors kultur- och fritidsnämnd behandlar ärendet 25.4.2023. Stadsfullmäktige fattar beslut om godkännande av projektplanen.