I gatuplanen förenas den cykelgata som byggs vid Tilkkalänken med Bölebanan som löper genom området. Med förändringarna förbättras trafikarrangemangen vid Paciussvängens och Tilkkalänkens korsning. Korsningen har varit utmanande för cyklister eftersom det inte har funnits en tydlig anslutning mellan cykelvägen i Lillhoplaxparken och körbanan längs Tilkkalänken.
En av tyngdpunkterna i Helsingfors stadsstrategi 2021–2025 är att främja hållbara färdsätt genom att öka andelen cykling, promenad och kollektivtrafik som färdsätt. När Bölebanan färdigställs, utgör den en del av cykeltrafikens bannätverk som omfattar hela staden. Bölebanan löper från öster till väster och erbjuder en direkt förbindelse från Lillhoplax till Centralparken och därifrån till Västra Böle.
Genomfartstrafiken längs Paciussvängen syns tydligt i morgon- och eftermiddagsrusningen
Paciussvängen är en 550-meter lång lokal uppsamlingsgata som i huvudsak används av invånare, cyklister och personer som uträttar ärenden i området. Paciussvängen används också för genomfart för att ta sig till Mannerheimvägen. För att minska genomfartstrafiken föreslogs det hösten 2022 att gatan stängs för biltrafik. Senare har det gjorts ytterligare undersökningar av genomfartstrafiken. Utgående från helhetsbedömningen vidarebehandlas inte avstängningen av gatan för biltrafik i den framlagda gatuplanen.
I genomfartsundersökningen utreddes trafikmängderna för motorfordonstrafik och andelen av genomfartstrafik i Lillhoplaxområdet. Dessutom utreddes fördelningen av genomfartstrafiken mellan de fyra infarterna i området (Paciusgatan, Vichtisvägen samt körbanorna vid Tilkkalänken och Korpasbackavägen från Mannerheimvägen). Undersökningen genomfördes i augusti i fjol på en vardag mellan klockan 7.00 och 9.00 och klockan 15.00 och 18.00.
Enligt undersökningen är andelen genomfartstrafik av den totala trafikmängden i Lillhoplax relativt stor i morgon- och eftermiddagsrusningen. Under morgonens rusningstimmar är 20–30 procent av trafiken genomfartstrafik och under eftermiddagens rusningstimmar 15–30 procent. Genomfartstrafiken är betydligt livligare på morgonen, då trafiken löper från infarterna i Lillhoplax söderut mot Paciusgatan. Returtrafiken på eftermiddagen löper från Paciusgatan mot anslutningen vid Tilkkalänken. Enligt undersökningen verkade trafiken i området för Lillhoplax inte stocka sig vid undersökningstidpunkten, och det bildades inga långa köer vid trafikljusen.
- Vi fortsätter att följa upp trafiken vid Paciussvängen och undersöker olika åtgärder för att dämpa trafiken. Inom de närmaste åren kommer en trafiksäkerhetsutredning att utarbetas för Lillhoplax. Området får en cykelgata med förkörsrätt och nya förhöjda övergångställen. De stävjar körhastigheter och framhäver områdets lokalgatuliknande karaktär för bilister, vilket kan göra genomfarten mindre lockande, säger Eero Halonen, trafikingenjör vid Helsingfors stadsmiljösektorn.
Respons på gatuplanen önskas senast den 20 februari
Du kan ta del av utkastet till gatuplan på Helsingfors stads webbplats på hel.fi/planer under punkten gatu- och parkplaner under tiden 7–20.2.2024. Du kan skicka skriftlig respons per e-post senast 20.2.2024 till stadens registratorskontor helsinki.kirjaamo@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post) eller direkt till beställaren av planeringen på jari.hurskainen@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Efter utkastskedet utarbetar staden ett förslag till gatuplan. Staden lägger fram förslaget till gatuplan på stadsmiljösektorns webbsida för två veckor under våren 2024 då det är möjligt att lämna in anmärkningar om det. Syftet är att staden godkänner gatuplanen under våren 2024 och att anläggningen av korsningen kan inkluderas i den entreprenad vid Tilkkalänken och Ridvägen som redan pågår.