Digitaliseringen av Helsingfors stads tjänster har som mål att göra tjänsterna oberoende av tid och plats, och därmed underlätta stadsbornas vardag. Digital kompetens är en ny medborgarfärdighet som behövs för att delta i samhället på samma sätt som språkkunskaper eller kulturkännedom. Enligt en färsk resolution av Nylands nätverk för digitalt stöd borde därför inflyttare erbjudas digital kompetens genast i början av integrationsprocessen som en del av undervisningen i integrationsfrämjande färdigheter.
Nuförtiden behövs digitala färdigheter i livets olika delområden, från att uträtta ärenden med myndigheter till utbildning och fritidsverksamhet. Samtidigt har människor bättre möjligheter till aktivt medborgarskap, delaktighet och jämlikt aktörskap när de kan använda elektroniska tjänster självständigt. Helsingfors har ändå alltid som mål att också erbjuda tjänster på ett traditionellt sätt ansikte mot ansikte. Målet för digitaliseringen av stadens tjänster är alltså inte att alla tjänster endast ska erbjudas via webben.
Inflyttarnas utbildningsnivå och digitala färdigheter varierar betydligt. En del av dem som flyttar till Finland är vana användare av digitala tjänster, medan andra aldrig använt en dator. Därför borde det digitala stödet för inflyttare också vara mångsidigt: personlig handledning för nybörjare, och tydliga flerspråkiga instruktioner för användningen av digitala tjänster för längre hunna.
– De digitala färdigheterna ska kopplas starkt till den mer omfattande integrationsprocessen. Experter i digitalt stöd kan aktivt delta i planeringen av integrationsfrämjande åtgärder. Digitala färdigheter är en förutsättning för ett aktivt samhälleligt deltagande, konstaterar Tanna Rantanen, projektchef för projektet Nylands digitala stöd.
Med tanke på den digitala integrationen är det viktigt att det finns stöd att få och att de digitala färdigheterna har en tydlig roll vid sidan av den övriga undervisningen. Det är också viktigt att språket som används i de digitala tjänsterna är tydligt och förståeligt. Bristen på språkkunskaper får inte bli ett hinder för användningen av tjänster och samhälleligt deltagande. Instruktionerna för användningen av elektroniska tjänster ska också ges på flera språk.
Digitalt stöd erbjuds runt om i Helsingfors – också på distans
Därför erbjuder Helsingfors digitalt stöd för stadsborna, och nu under coronapandemin betonas också det digitala stödet på distans. Målet är att i en fungerande stad är vardagen smidig och Helsingfors hjälper med digitala ärenden. Från det digitala stödet kan man bland annat få hjälp med att använda apparater och webbtjänster, handledning i elektronisk identifiering samt uppmuntran för att pröva på och utveckla sina digitala färdigheter självständigt. Digitalt stöd erbjuds av stadens olika sektorers verksamhetsställen, såsom bibliotek, servicecenter för äldre, ungdomsgårdar, invånarhus, medborgarinstitut, kundbetjäningsställen, Helsingfors-info och International House Helsinki.
Enligt resolutionen som Nylands nätverk för digitalt stöd gav i maj 2021 bör de digitala färdigheterna hos personer som flyttat till Finland stärkas som en del av integrationen. Resolutionen har undertecknats av Helsingfors digitala stöd och 24 andra instanser som erbjuder digitalt stöd i Nyland.
Ytterligare information:
- Läs mer om Helsingfors digitala stöd: https://digituki.hel.fi/sv/(Länk leder till extern tjänst)
- Läs hela resolutionen från Nylands nätverk för digitalt stöd via länken.(Länk leder till extern tjänst)
- En videoversion(Länk leder till extern tjänst) har också producerats av resolutionen (på finska)