Syftet med det sektorsövergripande familjearbetet för unga är att stödja hela familjens funktionsförmåga och därigenom uppnå positiva förändringar även i den ungas välfärd. I teamet arbetar 12 experter: handledare i familjearbete inom barnskyddet, socialhandledare i socialt arbete för vuxna och sjukskötare inom mentalvårdstjänster och rusmedelsarbete för unga.
Varje klientfamilj får ett sektorsövergripande ansvarsteam som sitt stöd och arbetet skräddarsys efter familjens individuella behov. Arbetet utförs separat med den unga och föräldern samt även under hela familjens gemensamma möten.
– Vårt arbete är rörligt och sker i familjernas vardagsmiljöer. För oss är det viktigt att höra och respektera klienternas önskemål – möten kan hållas till exempel i skolan, hemma eller på caféer, berättar sjukskötare Ubax Tohow.
Största delen av utmaningarna hos familjer med invandrarbakgrund är dock helt likadana som utmaningarna hos vilken annan familj som helst.
Klientarbetet i den nya verksamhetsmodellen inleddes i januari 2024 och fram till januari 2025 har man arbetat med 65 unga och deras familjer. Flera olika teman har lyfts fram i kundarbetet, såsom utmaningar i ekonomin och boendet, erfarenheter av rasism, problem med att gestalta det splittrade servicesystemet samt olika kulturer i samband med uppfostran.
– Största delen av utmaningarna hos familjer med invandrarbakgrund är dock helt likadana som utmaningarna hos vilken annan familj som helst oberoende av kulturbakgrund. Till exempel problem med skolgången, konflikter mellan föräldrarna och de unga samt föräldrarnas utmattning är mycket vanliga frågor i alla barnfamiljer, påpekar handledare Tsatsaroni.
Arbetstagarna har upplevt att det sektorsövergripande arbetsgreppet är en styrka hos teamet. När det inom ett och samma team finns kompetens från tre yrkesgrupper, är det stöd som familjen får helhetsbetonat. Med tanke på att arbetet ska lyckas är det viktigt att tjänsten är rättidig, att det är möjligt att arbeta med hjälp av tolk samt att förtroendet mellan kunderna och arbetstagarna byggs upp.
– Det tar mer tid att arbeta med tolkar och ger arbetet en egen struktur. Vi har hört av klienterna att det finns nivåskillnader mellan tolkningarna, berättar Keshteh.
– Inom invandrarfamiljer kan det finnas fördomar mot barnskyddet och myndigheterna, till exempel på grund av tidigare erfarenheter i hemlandet eller i Finland. Vi strävar efter att bygga upp förtroendet genom att undanröja felaktiga uppfattningar och säkerställa att klienten förstår sina rättigheter och skyldigheter i det finländska samhället, beskriver socialhandledare Bouzaiane.
Utifrån responsen från klientfamiljerna har de upplevt det som viktigt inom det sektorsövergripande familjearbetet för unga att arbetstagaren kommer till familjen och att diskussionen har kunnat föras på det egna modersmålet. Dessutom har arbetstagarna fått beröm för sin goda attityd.
Antirasism är det centrala värdet och utgångspunkten för sektorsövergripande familjearbete för unga.
– Vi vet att vi inte lever i ett diskrimineringsfritt samhälle och försöker som team att kontinuerligt bedöma om det i det egna eller det omgivande systemets verksamhet finns rasistiska verksamhetssätt eller strukturer. Vi lyfter fram dessa frågor och satsar på att varje kund blir bemött som hen är utan rädsla för att hens bakgrund eller utseende påverkar den behandling hen får, betonar Larvio,