Efter två osäkra somrar är turisterna tillbaka i Helsingfors. Även Helsingfors stads turistinformation har uppdaterat och förnyat sina tjänster för att betjäna både turisterna och stadsborna ännu bättre än hittills och träffa dem där som de har frågor.
Servicepunkten på järnvägsstationen är stängd, paviljongen och en informationscontainer betjänar under sommaren
Turistinformationen på järnvägsstationen som betjänade kunder från 2018 stängdes permanent söndagen den 15 maj 2022. Genast följande dag, den 16 maj, öppnades en fast turistinformation för sommarsäsongen invid Gamla Saluhallen på Lybeckskajen. Paviljongen som ursprungligen byggdes för Helsingforsbiennalen betjänar kunder varje dag från måndag till lördag kl. 9–18 och på söndagar kl. 9–16 till slutet av september.
En annan rådgivningspunkt under sommaren är informationscontainern som öppnades den 1 juni. Den är öppen till slutet av augusti. Containern ligger i Tölövikens park mittemot Lilla Finland och den betjänar dagligen kl. 9.30–16.00. På båda ställena får du förutom turistinformation även broschyrer om Helsingfors och dess partners resmål samt tips och lokalfärg för ett lyckat stadsbesök.
Dessutom öppnas en ny permanent turistinformation i stadskärnan hösten 2022.
Rådgivning ges också av Help-personerna och via elektroniska servicekanaler
Ett tecken för att sommarsäsongen är igång är att Helsinki Helperna med sina gröna västar åter syns på gatorna i staden. Helperna patrullerar stadens livligaste områden varje dag till slutet av augusti och är även framme och välkomnar internationella kryssningsfartyg vid ankomst. Fråga Helperna om vad som helst, du får garanterat ett svar. Turistrådgivarna betjänar denna sommar till och med på 18 språk.
Kunder får kontakt med turistinformationen också elektroniskt såväl per telefon, e-post som på chatten varje dag kl. 9–16. Kontaktuppgifterna och adresserna för den elektroniska och övriva kundtjänsten uppdateras regelbundet på webbplatsen MyHelsinki(Länk leder till extern tjänst).