I Annegårdens nya visuella uttryck hittas figurerna Ailo, Pompu och Miu

Annegården har fått ett nytt visuellt uttryck, vars syfte är att göra helsingforsiska barn och deras vuxna bättre bekanta med Annegården. Dessutom förstärker det nya uttrycket bilden av Annegården som ett konstcentrum för barn och unga där alla är välkomna.
Annegårdens nya visuella uttryck
Barn deltog också i att planera visuella uttrycket. Figurerna har fått sina namn och personligheter från barnens idéer. Bild: Helsingfors stad

Den huvudsakliga målgruppen för Annegårdens verksamhet är barn och deras vuxna, så de glada och färggranna figurerna Ailo, Pompu och Miu är kärnan i uttrycket. Det nya visuella uttrycket har tagits fram i ett nära samarbete mellan Annegårdens personal och reklambyrån Hasan & Partners. Barn deltog också i att planera uttrycket. Figurerna har fått sina namn och personligheter från barnens idéer.

Det nya uttrycket fortsätter att utveckla verksamheten

Arbetet med det nya visuella uttrycket har pågått sedan våren 2023 och är en del av Annegårdens långsiktiga utvecklingsarbete. Annegården vill nå ut till ett brett och mångsidigt urval av barnfamiljer i Helsingfors. Som en del av reformen har Annegårdens tjänster utökats med verksamhet som med låg tröskel är öppen för alla. Under sommaren 2024 ordnades avgiftsfri verksamhet nästan varje dag på Annegårdens gård.

– Förra sommaren började vi ordna avgiftsfri verksamhet som är öppen för alla på Annegårdens gård och erfarenheterna var mycket positiva. När vi mötte kunderna märkte vi att många besökte Annegården för första gången, så vi nådde ett stort antal nya kunder, säger Pirjetta Mulari, direktör på Annegården.

Kreativiteten leker på Annegården

Annegårdens nya slogan, ”Kreativiteten leker här”, är avsedd att lyfta fram Annegårdens unika ställning som tillhandahållare av konstfostran i Helsingfors. Annegården är en unik plats, även globalt sett, som besöks av bland annat besökare från länder i Asien. Det barncentrerade synsättet återspeglas i all verksamhet på Annegården, och i huset jobbar tolv permanenta konstpedagoger. Avsikten med den nya sloganen är också att betona att Annegårdens tjänster är till för alla och att barnen står i centrum för all verksamhet.

– Man behöver inga specialkunskaper för att delta i verksamheten på Annegården. Vår verksamhet passar alla och våra konstpedagoger vet hur de ska ta hänsyn till barn i alla åldrar utifrån deras egna styrkor och egenskaper, säger Mulari. 

Nya skyltar för att förbättra tillgängligheten

Det nya visuella uttrycket lanseras i mitten av oktober och kommer i fortsättningen att synas i all kommunikation och marknadsföring som Annegården gör. För tillfället designas också nya skyltar inomhus och utomhus för Annegården, där de nya figurerna syns. Dessutom kommer Annegårdens gård att göras mer attraktiv och barnvänlig i framtiden.

– Som det ser ut nu kommer totalrenoveringen av Annegården att inledas 2030. Förhoppningen är att det ska göra det möjligt för oss att uppgradera lokalerna i byggnaden så att de blir mer tillgängliga och även göra gården mer barnvänlig. Själva byggnaden skyddas av Museiverket och som en gammal skolbyggnad är den en unik plats att arrangera konstfostran för barn på, säger Mulari.

Du kanske är intresserad av