I den internationella konkurrensen fokuserar Helsingfors på framgång – målet är ett nivåhopp i att locka utländska investeringar, besökare och experter, samt i att utveckla stadens varumärke

Efter coronakrisen kommer städernas internationella konkurrens om investeringar, besökare och experter att bli allt hårdare.
Näkymä Sofiankadulta tuomiokirkolle

Enligt Helsingfors stadsstrategi har staden som mål att vara en av Europas mest attraktiva platser för ny, kreativ startup-verksamhet och ett lockande kompetenscentrum för företag och individer som vill göra världen till en bättre plats. För tillfället klarar sig Helsingfors bra i många internationella jämförelser. Före pandemin ökade de utländska investeringarna och besökarantalen i god takt. Ändå lyckas särskilt Stockholm och Köpenhamn fortfarande att till exempel locka fler experter och turister.

Under det senaste halvåret har staden utrett hur funktionerna som relaterar till att utveckla stadens internationella konkurrenskraft och dragningskraft borde ordnas så att verksamheten på bästa möjliga sätt skulle stöda stadens strategi och mål samt framgång i den allt hårdare konkurrensen mellan städer. Målet är ett nivåhopp i den internationella dragningskraftens utveckling.

Som slutsats av utredningsarbetet slår staden samman Helsinki Business Hub Oy:s och Helsinki Marketing Oy:s funktioner till ett nytt stadsmarknadsförings- och invest in-bolag vars uppgift är att främja stadens hållbara tillväxt; locka investerare, företag, experter och besökare; främja stadens internationella försäljning och marknadsföring samt bygga stadens välkändhet och varumärke. Målet är ett nytt bolag med ett smidigt, flexibelt och kundorienterat verksamhetssätt som lättare än tidigare kan reagera på ändringar i verksamhetsmiljön. Samtidigt är det fortfarande viktigt att satsa på att utveckla turismen, och för detta ändamål grundas en Destination management-enhet inom stadens näringslivsavdelning dit turismfunktionerna som tidigare sköttes av Helsinki Marketing flyttar.

– Ett villkor för Helsingfors framtida framgång är att staden klarar sig i den hårdare internationella konkurrensen. Det är allt viktigare att locka investeringar, företag, experter och besökare till Helsingfors. Samtidigt beror dessa funktioners framgång på att vi på det här sättet lyckas skapa mervärde för Helsingfors och Helsingforsborna. Helsinki Business Hub och Helsinki Marketing har gjort ett bra jobb. Syftet med det nya bolaget är inte att reparera något som är sönder, utan att tillåta verksamheten att göra ett nivåhopp genom att kombinera kompetens, eliminera överlappningar och kombinera invest in- och varumärkesbyggnadsfunktionerna till en tätare helhet. Samtidigt vill man fortfarande satsa på att utveckla turismen ytterligare, säger Helsingfors borgmästare Jan Vapaavuori.

Destination management-enheten som grundas inom näringslivsavdelningen kommer bland annat att utveckla kunskapsledningen inom turismen, modeller för hållbar turism, produktutveckling samt nya innovationer i nära samarbete med hela turismekosystemet samt Helsingfors turismföretag och nätverk. Den nya enheten kommer att samarbeta intensivt med det nya stadsmarknadsförings- och invest in-bolaget och Helsingfors stads övriga funktioner som relaterar till turism.

Helsinki Marketings nuvarande personal som arbetar med destinationstjänster och innehållshantering kommer att flytta till Helsingfors stads näringslivsavdelning som gamla anställda. I Destination management-enheten skapas en ny vakans för en turismchef som leder enhetens verksamhet. Den nya enhetens resurser och tidtabellen för ändringarna bereds som bäst.

Stadsstyrelsen godkände grundandet av det nya bolaget 15.3.2021. Bolagets verksamhet inleds under våren. Rekryteringen av en verkställande direktör kommer att inledas så fort som möjligt.

Helsinki Business Hub


Helsinki Business Hub är ett bolag som ägs av Helsingfors stad och som lockar utländska investeringar och experter till huvudstadsregionen samt främjar internationell affärsverksamhet på området. Vi hjälper internationella företag att etablera sig, växa och utvecklas samt internationella investerare att hitta tillväxtföretag i Finland.

Helsinki Marketing

Helsinki Marketing är ett bolag som ägs av Helsingfors stad. Helsinki Marketing ansvarar för Helsingfors operativa stadsmarknadsföring och företagssamarbete. Bolaget samarbetar intensivt med Helsingforsbor, besökare, beslutsfattare och experter.