I planeringsprinciperna föreslås ungefär vad som i framtiden skulle vara möjligt att bygga i Rönninge och var. I arbetet granskas även stadsdelens natur- och rekreationsområden, tjänster, offentliga rum och trafikförbindelser som en helhet.
Målet med planerna är att utveckla Rönninge på ett balanserat sätt. Syftet är att göra utbudet av olika bostadstyper i området mer mångsidigt, och i synnerhet öka antalet attraktiva familjebostäder. Planeringsprinciperna styr detaljplanerna som utarbetas i mindre delar, där man närmare planerar byggnadernas placering, trafiklösningarna och parkområdena.
Planerna baserar sig på Helsingfors generalplan från 2016, enligt vilken stadsstrukturen bör kompletteras längs snabbspårvägarna. Staden vill höra invånarnas synpunkter på de utkast till planeringsprinciper som är framlagda. Målet är att lägga fram planeringsprinciperna för stadsmiljönämnden våren 2024.
Fler tjänster och familjebostäder i området
Det utkast till planeringsprinciper som nu kan kommenteras har utarbetats utifrån planeringsarbete, olika utredningar och information från invånarna.
Stadsdelen Rönninge byggdes i början av 1970-talet, och dess byggnadsbestånd är högre och tätare än i många andra förorter från samma tid. Numera är serviceutbudet i området bristfälligt, och det förfallna köpcentret upplevs som otrivsamt. Invånarna i området har önskat sig nya verksamheter i de tomma lokalerna, såsom ett kafé, en kiosk och ett apotek.
I planeringsprinciperna föreslås en möjlighet att planera kompletteringsbyggande med betoning på familjebostäder och nya kvartersområden i Rönninge, samt att koncentrera de kommersiella tjänsterna till det centrumområde som bildas av Salpausselkävägen och Aulankovägen. Det blir tillåtet att riva det gamla köpcentret, som upplevs som oroligt, och ersätta det med en ny byggnad.
Monttu-platsen, som finns under gatunivån bredvid köpcentret, och dess omgivning ska utvecklas som ett offentligt utrymme som är öppet för alla. Områdets förbindelser och den upplevda säkerheten i området ska förbättras.
Generalplanen för Helsingfors 2016 möjliggör redan nu sådana ändringar av detaljplanen inom planeringsområdet som tillåter tilläggs- och kompletteringsbyggande. I planeringsprinciperna fastställs närmast till vilka delar den nuvarande stadsstrukturen kan utvidgas och hur de olika funktionerna placeras. Samtidigt preciserar planeringsprinciperna generalplanens mål.
Värdefulla grönområden bevaras, och lederna för fotgängare och cyklister utvecklas
Rönninges stora och mångsidiga grönområden föreslås bevaras, och inget byggande anvisas i de värdefulla skogsområdena. I området Rönningeberget intill Lahtisleden kan man däremot planera nya kvartersområden.
Snabbspårväg 15 har förändrat Rönninges ställning i stadsstrukturen. Snabbspårvagn 15, Spårjokern, började trafikera mellan Östra centrum i Helsingfors och Kägeludden i Esbo i oktober 2023. I framtiden kommer Rönninge att ligga nära den plats där två snabbspårvägar korsar varandra, då snabbspårvägen Viima mellan Vik och Malm byggs.
När Rönninge planlades i slutet av 1960-talet baserade sig områdets trafikidé på att gång- och biltrafik åtskiljs. Gång- och cykelförbindelserna är numera ställvis av dålig kvalitet, och många underfarter är i dåligt skick och behöver repareras. När man gör det möjligt för alla trafikformer att ta sig fram smidigt förbättrar man också områdets trivsamhet, tillgänglighet och upplevda trygghet.
Säg din åsikt om planerna på nätet och vid evenemang
Staden tar emot kommentarer och idéer gällande planeringsprinciperna för Rönninge från invånarna och alla som är intresserade av områdets utveckling. Du kan bekanta dig med och kommentera planutkasten i en Säg din åsikt-webbenkät 11.1–8.2.2024 på https://kerrokantasi.hel.fi/pihlajisto(Länk leder till extern tjänst).
Stadsborna kan också bekanta sig med planerna och diskutera dem med en expert från staden. 16–17.1 kl. 14–19 samt 18.1 kl. 8.30–14 kan man träffa stadens representant i K-butiken i Rönninge på Hattelmalavägen 2.
Planerna diskuteras också 24.1.2024 vid ett evenemang för invånarna på Pihlajiston ala-aste (skolans tillfälliga lokaler på Salpausselkävägen 1 C).
Planeringsprinciperna kommer att justeras utgående från den fortsatta planeringen, utredningarna och responsen, och målet är att lägga fram de färdiga principerna för stadsmiljönämnden för godkännande i början av 2024.