När den färdigställs bildar Östra banan en central förbindelse för cykeltrafik mellan centrum och Östra centrum med en senare fortsättning mot Östersundom. För närvarande utarbetas en utredningsplan för avsnittet som sträcker sig från underfarten av Österleden i norra änden av Gjutaregatan till Irrblossvägen. Planen fastställer banans linjedragning och de preliminära planeringslösningarna samt bedömer kostnaderna för genomförandet och planens effekter. Östra banans övriga avsnitt planeras och genomförs separat.
Östra banan går längs Mekanikergatan i Hertonäs industriområde
I Hertonäs industriområde har man granskat tre olika ruttalternativ under planeringen: en rutt längs Österleden, en rutt längs Mekanikergatan och en rutt längs Sågaregatan. Av dessa tre alternativ har rutten längs Mekanikergatan valts som sträckning i utredningsplanen för Östra banan.
Sågaregatan hade preliminärt valts som den lämpligaste sträckningen för Östra banan, men när planeringen fortskred konstaterades det att det vore svårt att skapa en förbindelse på bannivå på Sågaregatan. På avsnittet finns ett stort antal tomtanslutningar och parkering på tomternas gränszon i området försämrar säkerheten för cykeltrafik och fotgängare. Även responsen från de boende och andra intressegrupper påverkade så att de alternativa sträckningarna togs till förnyad granskning.
Rutten längs Mekanikergatan erbjuder den rakaste förbindelsen genom området. Avsnittet är i sig jämnt, men på Gjutaregatan och Kasbergsvägen finns betydande stigningar längs rutten. I och med Östra banans sträckning kommer Mekanikergatans parkeringsplatser längs gatan mellan Gjutaregatan och Kasbergsvägen att tas bort.
Det så kallade Österstigens avsnitt mellan Kasbergsvägen och Irrblossvägen går intill Österleden. Österledens ramp från Kasberget kortas av och ändras till mer säker. Hastighetsbegränsningen på Österleden sänks från nuvarande 80 km/h till 60 km/h i närheten av banans sträckning. I planeringen utreds också om det finns behov av att avverka träd längs Österstigens avsnitt.
Banan skulle kunna gå längs Österleden i framtiden
En rutt längs Österleden presenterades som sträckning för banan i den preliminära utredningsplanen för Östra banan som utarbetades 2014. Förbindelsen är fungerande men kostnaderna för den är höga. Speciellt bra med den här rutten är dess jämnhet och att cykeltrafiken inte korsar annan trafik på industriområdet.
Den rutt längs Österleden som drogs upp i den preliminära utredningsplanen har identifierats som det bästa alternativet, men på grund av de höga kostnaderna samt den osäkra tidsplanen för områdets utveckling förespråkar staden sträckningen längs Mekanikergatan. Med sträckningen längs Mekanikergatan säkerställer man kvalitet och kontinuitet för cykeltrafiken. Sträckningen längs Österleden är dock målet och tas som utgångspunkt när markanvändningen och Österleden börjar närma sig utredningsplanen.
Välkommen till möte med allmänheten den 29 november
Det avsnitt som planeras nu presenteras tisdagen den 29 november 2022 kl. 17.00–18.30 i Stadin ammattiopisto på Prinsessvägen 2. Staden hälsar alla områdets boende, företagare samt förbipasserande välkomna att bekanta sig med planen och diskutera dess innehåll.
Man kan bekanta sig i förväg med planutkasten som publiceras den 22 november på: https://www.hel.fi/sv/stadsmiljo-och-trafik/cykling/byggande-av-cykelvagar (punkten Gatuavsnitt där planering pågår)
Helsingfors planerar att bygga ett bannätverk som täcker hela staden. Banorna är högklassiga cykelhuvudleder och möjliggör en direkt och smidig cykeltrafik. Banorna förenar de största bostadsområdena, stadskärnan och andra arbetsplatskoncentrationer.