Apotti Ab har rett ut användarnas synpunkter på Apottisystemet med en enkät i januari–mars 2022 i Helsingfors, Grankulla, Kervo och Vanda. Användarnas åsikter är mycket kritiska. De problempunkter som lyfts fram i enkäten ska åtgärdas i utvecklingsprogrammet Apotti 2.0.
I Helsingfors besvarade 3440 personer enkäten, alltså 25 procent av social- och hälsovårdssektorns Apotti-användare. Helsingfors stad tog systemet Apotti i drift i tre etapper under 2021 med början för snart ett år sedan.
En längre erfarenhet av systemet syns tydligt i bedömningarna: Apottis användare i Vanda är i regel aningen mer nöjda med systemet än användarna i Helsingfors, Grankulla och Kervo. ”Jag vet var jag hittar stöd för att använda Apottisystemet och anser anvisningarna vara nyttiga”, ”Apottisystemets responstider är korta” och ”Det är enkelt att dokumentera diagnoser och prestationer (i socialvården klientkontakter) och de blir rätt införda i systemet” var påståenden som fick högst betyg bland användarna.
Användarna var mest kritiska till påståendena ”Apottisystemet har bidragit till bättre vård och service” och ”Apottisystemet har gjort mitt dagliga arbete effektivare”.
”Resultaten visar att det fortfarande finns mycket att göra. Det är klart att användbarheten behöver förbättras, utifrån användarresponsen. Vi fortsätter samarbeta med Apotti Ab och vi förutsätter att de frågor som användarna påpekat snabbt ska åtgärdas”, säger
Leena Turpeinen direktör för hälsovårds- och missbrukartjänster
Av de som besvarade enkäten använder mer än 90 procent Apotti dagligen i arbetet. 45 procent av dem som svarade tillhörde vårdpersonalen (t.ex. sjukskötare, hälsovårdare, närvårdare), 24 procent var anställda vid socialtjänsten, 9 procent specialarbetare (t.ex. terapeut, psykolog, farmaceut), 8 procent läkare och 6 procent kontorsanställda.
Förbättringar utlovas i och med Apotti 2.0 versionen
Utvecklingsprogrammet Apotti 2.0 har startats, i vilket man tar tag i utmaningarna som identifierades i enkäten. Målet är att förbättra systemets användbarhet och få till stånd nöjdare användare, i samarbete med ungefär ett hundra vårdproffs. Apotti Ab kartlägger användarnas synpunkter nästa gång i början av 2023.
Läs mer:
Läs Apottis eget meddelande (på finska)
(Länk leder till extern tjänst)Resultat i användarenkäten (pdf; på finska)
Bild: Helsingfors stads materialbank / Jussi Hellsten