I fortsättningen får man parkera endast på anvisade platser i centrum
Parkeringsförnyelsen ska genomföras med områdesvisa trafikmärken som förbjuder parkering av samanvända elsparkcyklar och cyklar. Förbudsområdet planeras omfatta innerstadens område söder om Hesperiaesplanaden och Långa bron. Drumsö bro ska utgöra den västliga gränsen.
Förbudsområdet omfattar cirka 4 % av Helsingfors areal, men under sommaren 2022 hade nästan hälften av trafikmedlen för mikromobilitet i Helsingfors parkerats på området. Området utgör också det mest tättbebyggda området i staden där det stora antalet elsparkcyklar har orsakat problem.
I planerna föreslås att hyrbara trafikmedel för så kallad mikromobilitet i fortsättningen endast får parkeras på anvisade ställen på detta område. Förbudsområdets gränser markeras med trafikmärken med text, och platser anvisade för parkering markeras med separata trafikmärken.
250 parkeringsområden i centrum
Parkeringsplatser föreslås på öppna platser, torg och i parkeringsrutor längs gatorna. Antalet parkeringsområden skulle vara cirka 250 varav cirka 130 skulle placeras i parkeringsrutorna för fordon. I dessa objekt skulle i huvudsak 1–2 av de nuvarande parkeringsrutorna i varje parkeringsområde för fordon omvandlas till parkeringsrutor för mikromobilitet, och vid behov kunde rutorna utnyttjas också på vintrarna för tillfällig förvaring av snö.
Avtal om användning av parkeringsområden
Om förnyelserna godkänns ingår staden ett avtal med de operatörer som hyr ut elsparkcyklar i samanvändning om användning av de anvisade parkeringsområdena.
I avtalen skulle bland annat fastställas det maximala antalet fordon för varje operatör på förbudsområdet, avgifter för användningen av parkeringsområdena samt förpliktelse för operatörerna att i sina appar införa ett parkeringsområde med geostaket där parkering är tillåten endast på de parkeringsområden som staden anvisat.
Med avgifter som tas ut från operatörerna täcks kostnaderna för parkeringsförnyelsen. Förnyelsen har planerats i samarbete med operatörerna för mikromobilitet. Verksamheten för de operatörer som saknar avtal på förbudsområdet kommer i praktiken att strida mot vägtrafiklagen eftersom det är förbjudet att parkera elsparkcyklar eller cyklar för dessa operatörer. Parkeringsövervakningen är förberedd att flytta de elsparkcyklar eller cyklar som bryter mot parkeringsförbudet med stöd av flyttningslagen för fordon.
En klar majoritet av de som svarade på enkäten ansåg förnyelsen nödvändig
Stadsborna fick kommentera förnyelsen med en webbenkät i början av året. En klar majoritet av de som svarade på enkäten ansåg parkeringsförnyelsen nödvändig, men åsikterna om en minskning av parkeringsplatserna för fordon gick isär.
”Med förnyelsen försöker vi hantera olägenheter som orsakas av parkeringen av elsparkcyklar. Om det fattas ett beslut om att genomföra förnyelserna, kommer trottoarparkering på förbudsområdet att strida mot vägtrafiklagen. Förbuden skulle inte gälla stadsbornas egna elsparkcyklar eller cyklar”, säger chefen för trafik- och gatuplaneringen Reetta Putkonen.
Staden fortsätter också samarbetet med kommunikationsministeriet för att främja ändringar i lagstiftningen som gäller effektivare styrning av tjänsterna för mikromobilitet. Ministeriet har begärt utlåtanden senast 31.3 för en så kallad bedömningspromemoria med förslag till ändringar i lagstiftningen som gäller elsparkcyklar och mikromobilitet.
Stadsmiljönämnden behandlar förnyelserna på sitt sammanträde tisdagen den 14 mars. Nämndens föredragningslista finns på: hel.fi
Om nämnden godkänner förnyelsen, fattas tjänsteinnehavarbeslut om trafikarrangemangen och utplaceringen av trafikmärken inleds så snart som möjligt.