Coronaläget i huvudstadsregionen har blivit värre och därför har belastningen på social-, hälso- och sjukvården ökat ytterligare. Även återuppringningstjänsten på hälsostationerna i Helsingfors har rusning.
Vänligen använd e-tjänsterna om ditt ärende inte brådskar
Om ditt ärende inte brådskar, använd tjänsten Omaolo(Länk leder till extern tjänst) eller Maisa(Länk leder till extern tjänst) då det är möjligt.
Om ditt ärende gäller coronan, kan du göra en coronabedömning på webben i Omaolo (24h). Där kan du också boka tid till test för coronavirus.
Icke-brådskande kontakter via Maisa besvaras inom cirka tre vardagar. Meddelanden i Maisa sparas i klient- och patientdatasystemet.
Ring bara en gång till återuppringningstjänsten. Ditt telefonnummer sparas i vårt system och vi ringer tillbaka till dig i icke-brådskande ärenden. Vänta i lugn och ro på samtalet, vi ringer tillbaka även på kvällar och veckoslut.
”Vår telefontjänst har tyvärr rusning på grund av coronaläget. Om ditt ärende inte brådskar, rekommenderar vi dig ringa hälsostationen först efter klockan tio på förmiddagen”, säger Jarja Ijäs, ledande överläkare för hälsostationerna.
När hälsostationerna har stängt, betjänas du vid akuta hälsoproblem av Jourhjälpen
När hälsostationerna har stängt och du behöver akut hjälp när återuppringningstjänsten har rusning, ring Jourhjälpen, tfn 116 117 (24 h).
I livshotande situationer (t.ex. kraftig bröstsmärta, andningssvårighet, medvetslöshet, strokesymtom, kramp), ring nödnumret 112.
Återuppringningstjänsten på hälsostationerna betjänar vardagar kl. 8–15.
Bild: Paul Hanaoka