Man kan kontakta hälsostationerna i Helsingfors elektroniskt, per telefon eller genom att besöka verksamhetsstället. I hälsostationernas telefonservice ingår återuppringning och i december 2024 var vår återuppringningstid i genomsnitt 4,5 timmar. Vissa hälsostationer ringde tillbaka på mindre än en timme, vid andra hälsostationer har återuppringningstiden varit längre än medelvärdet.
Exempelvis under måndagen 3 februari ringde vi tillbaka samma dag vid alla hälsostationer utom en. Vårt mål är att ringa tillbaka till alla samma dag.
Du kan kontakta hälsostationerna elektroniskt via chatten, Omaolo eller kundportalen Maisa. Av dessa alternativ passar chatten och Omaolo de akutare ärendena eftersom man snabbt får svar. Maisa är avsedd för mindre brådskande meddelanden. Vårt mål är att behandla icke-akuta meddelanden som kommer in via Maisa inom två vardagar. Förra året nådde vi denna målsättning för två tredjedelar av Maisa-meddelandena.
Man får akut vård vid hälsostationerna i Helsingfors samma dag. Vår målsättning är att man i icke-akuta ärenden ska få komma till sjukskötarmottagningen inom 14 dagar och till läkarmottagningen inom 30 dagar. I december nådde tio hälsostationer målet för icke-akut sjukskötarmottagning och sex hälsostationer nådde målet för icke-akut läkarmottagning.
"Det finns för närvarande skillnader mellan våra hälsostationer, både när det gäller samtalstider och tillgång till icke-akut vård. Vi har vidtagit åtgärder för att rätta till situationen. I slutet av året tog vi ett nytt återuppringningssystem i drift och det hjälper oss att hantera samtalen. Vi håller också på att rekrytera mer personal till de hälsostationer som har de längsta väntetiderna, säger Leena Turpeinen, direktör för hälsovårds- och missbrukstjänsterna.
Modellen med personliga team utvidgas till alla hälsostationer, husläkare för dem som behöver mycket service
När en kund kontaktar hälsostationen bedömer vi situationen och hänvisar kunden till en lämplig yrkesperson.
Vissa av våra hälsostationer betjänar redan enligt modellen för personliga vårdteam, och under 2025 kommer vi att införa denna modell på alla våra hälsostationer. I det multiprofessionella teamet ingår läkare, sjukskötare och andra proffs, såsom socialarbetare och fysioterapeut. I det personliga vårdteamet utses en ansvarig medarbetare, som kan vara en sjukskötare. Ansvarspersonen samordnar patientens vård och styr denna till andra tjänster om det behövs. Det nya återuppringningssystemet styr samtalen direkt till kundens eget team, så att ärendet kan behandlas fortare. På så sätt tryggar vi också kontinuiteten i vården.
För dem som har ett stort servicebehov utser vi en husläkare. Det har funnits husläkare i Helsingfors redan en tid, och i dag har var tredje helsingforsare en husläkare.
Kunderna är nöjda med betjäningen
Största delen av dem som besökt Helsingfors hälsostationer är nöjda med den betjäning de fått. Hälsostationernas genomsnittliga rekommendationsindex var 63 i december (skalan är -100 - + 100 och ett rekommendationsindex på 50 anses som ett utmärkt resultat).
Våra bästa hälsostationer når toppresultat med rekommendationsindex på över 75. I december var dessa Svedängen, Jakobacka, Drumsö, Skomakarböle, Stengård och Månsas.
Statistiken för tillgång till vård korrigeras i början av 2025
Institutet för hälsa och välfärd publicerar information om tillgången till primärvård i välfärdsområdena. På grund av att patientdatasystemet byttes har siffrorna för Helsingfors varit mycket bristfälliga sedan 2021. Enligt statistiken har tillgången till vård i Helsingfors sett betydligt sämre ut än vad den varit i verkligheten. Helsingfors har retroaktivt gjort rättelser i databasen i samarbete med THL. De korrigerade uppgifterna publiceras i början av 2025.
THL:s statistik(Länk leder till extern tjänst)
”Det verkar nu som att det långvariga felet har rättats till och i fortsättningen flyttas data korrekt från Helsingfors till THL. Helsingfors siffror förbättras avsevärt när felet har rättats” säger Leena Turpeinen.
Statistik från hälsostationerna
Det finns 23 hälsostationer i Helsingfors. Vid 21 hälsostationer producerar Helsingfors stad tjänsten själv och vid två hälsostationer pågår ett experiment med köptjänster från ett privat företag
Våra hälsostationer hade närmare 2 miljoner besök under 2024:
- 540 000 läkar- och sjukskötarmottagningar
- 880 000 kundsamtal
- 360 000 Maisa-meddelanden till kunder
- 85 000 symtombedömningar i Omaolo
- 8 000 chatt-samtal