Sommarsedeln gör det lättare för niondeklassare att få sommarjobb

I februari delas Sommarsedeln ut till alla elever i årskurs 9 i Helsingfors.
Vuoden 2021 Kesäseteli

I februari delas Sommarsedeln ut till alla elever i årskurs 9 i Helsingfors. Syftet med Sommarsedeln är att sänka tröskeln för arbetsgivare att anställa unga, som i sin tur får viktig arbetserfarenhet. Elever i grundskolan får också under lektionstid möjlighet att lära sig färdigheter som behövs i arbetslivet.

Kampanjen Sommarsedel, som ordnas för sjunde gången i år, är för många ungdomar ett viktigt sätt att bekanta sig med arbetslivet. Staden betalar ett stöd till en arbetsgivare som anställer en elev med Sommarsedel. Tack vare sedeln är det därför lättare för en ung person att söka sommarjobb, och arbetsgivarens tröskel att anställa en ung arbetstagare sjunker.

Med hjälp av Sommarsedeln har många unga fått värdefull erfarenhet från arbetslivet. Företag, föreningar, stiftelser och församlingar kan fungera som Sommarsedelarbetsgivare. Arbetsuppgifterna kan variera från trädgårdsarbete till att uppdatera webbsidor.

I år ökar värdet på Sommarsedeln: staden betalar 325 euro till arbetsgivare och den ungas lön ska uppgå till minst 400 euro för 60 arbetstimmar. Om sommarjobbsperioden är längre till timantalet, ska lönen för den del som överstiger 60 timmar uppgå minst till minimilönen enligt kollektivavtal.

Sommarsedeln delas ut till elever i årskurs 9 i Helsingfors under vecka 5–6. De niondeklassare som bor i Helsingfors, men som går i skola i en annan kommun, kan hämta Sommarsedeln från Navigatorn (Fredriksgatan 48) från och med den 7.2.
Närmare uppgifter om Sommarsedeln finns på https://kesaseteli.fi/.(Länk leder till extern tjänst)

Arbetslivskompetens och entreprenörskap ingår i läroplanen för grundskolorna

Med arbetslivskompetens avses färdigheter som behövs i alla branscher. God samarbetsförmåga och social kompetens gör det enklare att fungera i arbetslivet. Färdigheterna kommer väl till pass i olika jobb, men är ofta användbara i alla sammanhang där man interagerar med andra, till exempel i hobbyverksamheter.

Eleverna får öva på sin arbetslivskompetens i praktiken exempelvis under praoperioder, där de har möjlighet att sätta sig in i verksamheten vid företag och andra organisationer. Praoperioderna ger tillfälle att tillämpa förvärvade färdigheter, öva på att agera i en ny miljö och förkovra sina arbetslivskunskaper överlag. Studierna i arbetslivskompetens i grundskolan följer med sin tid. Till exempel kan man skapa ett cv i videoformat eller utföra en praoperiod på distans.

Arbetslivskompetensen kan också testas i praktiken i Företagsbyn under låg- och högstadiet. Alla elever på sjätte klass i Helsingfors besöker Företagsbyn för lågstadiet i Gammelstaden i Helsingfors. Under coronaepidemin har besöken till Företagsbyn ordnats på distans.

Under dagen i Företagsbyn får eleverna lära sig mer om olika roller i arbetslivet. Eleverna kan till exempel bekanta sig med rekrytering av arbetstagare eller marknadsföring. Det centrala i Företagsbyn är att eleverna får öva sig på ekonomiska begrepp, som annars kan förbli på det abstrakta planet. Under dagen i byn konkretiseras också sådant som känns svårt. I Företagsbyn för högstadiet, som riktar sig till elever på nionde klass och ligger i Kajsaniemi, får eleverna ta över rodret på företag som verkar på den internationella marknaden.

Foto: Iiro Rautiainen