Antalet nu kända lönefel förväntas dock öka när inkomna kontaktbegäranden till löneberäkningens kundtjänst hinner behandlas. Antalet kontaktbegäranden i kö växer. En del kontaktbegäranden är överlappande, det vill säga de gäller redan tidigare anmälda fel. För att minska antalet överlappande kontakter har kommunikationen till kunderna ökats.
Den största delen av felen gäller delvis saknade löner, såsom olika slags tillägg. Näst flest är andra fel, på tredje plats kommer överbetalda löner. Minst finns helt saknade löner. Helt saknade löner betalas i regel inom två vardagar efter att löneberäkningsavdelningens kundtjänst har fått besked om detta. Löner där en stor del saknas korrigeras i regel inom fem arbetsdagar.
Takten i korrigering av lönefel har bromsat upp i september-oktober eftersom felen är mer komplicerade än tidigare. Korrigeringstakten bromsas också av det manuella arbetet som korrigeringarna kräver och utredning av felens uppkomstmekanism, så att motsvarande fel kan förhindras i fortsättningen. För rättning av lönefel har det rekryterats fler medarbetare till löneberäkningsavdelningen och dess kundtjänst, och arbetskraftssituationen i kundtjänsten förstärks ytterligare.
Tyngdpunkten i stabiliseringen av löneutbetalningssituationen i Helsingfors stad ligger utöver på rättning av felen dessutom speciellt på att förhindra uppkomsten av fel i början av löneprocessen. I projektet för att stabilisera löneutbetalningarna formas de analyser av felkällor som gjorts till lösningar för att med precision stöda faserna i inmatningen uppgifter. I Helsingfors budgetförslag för nästa år reserveras det en engångssumma om sex miljoner euro för stabilisering av löneutbetalningarna. Av detta används endast en nödvändig del vid behov för i huvudsak personalkostnader för att göra löneprocessen smidig samt för att utveckla processen.