Stabiliseringen av löneutbetalningen i Helsingfors fortskrider enligt planerna

Stabiliseringen av löneutbetalningen av Helsingfors stad fortskrider enligt planerna. Med undantag av januari har antalet nya fel hållits på en bättre nivå än innan det nya lönesystemet infördes.
Stadshus.
Enligt den senaste lägesbilden av löneutbetalning, minskar korrigeringsskulden av lönefel vid alla typer av fel.

Enligt den senaste lägesbilden av löneutbetalning, minskar korrigeringsskulden av lönefel vid alla typer av fel. De flesta av felen beror delvis på att löner saknas, t.ex. olika tillägg. Det näst största antalet fel är andra fel (t.ex. fel i samband med semesterdagar och frånvaron) och det tredje största felet är överbetalda löner.

Om det finns några fel i de semesterdagar som visas i Sarastia-systemet, kommer de att vara korrigerade i slutet av mars. Löneavdelningen Talpa har fått ytterligare hjälp med att rätta till felen med semesterdagar.

Rådgivning till chefer relaterad till löneutbetalning

Staden lanserar nya åtgärder för att förbättra kvaliteten på de uppgifter som påverkar lönerna. Staden stöder också sina chefer genom att ge råd om hur man fyller i de olika Sarastia-blanketterna. Att fylla i blanketterna med nödvändig information är en förutsättning för att löneutbetalningen ska ske smidigt. Rådgivningstjänsten fungerar enligt tidsbeställning.

Korrigeringarna i inkomstregistret för beskattningsåret 2022 går framåt. För en stor del av personalen är uppgifterna i inkomstregistret för närvarande korrekta. Helsingfors stad strävar efter att korrigera så många av sina anställdas fel i inkomstregistret som möjligt innan Skatteförvaltningen skickar majoriteten av de förhandsifyllda skattedeklarationerna (mars-april) och innan tidsfristen för återlämnande av förhandsifyllda skattedeklarationer löper ut i maj. Även efter detta kommer korrigeringarna att fortsätta, och kontrollmål och andra enskilda korrigeringar kommer att utföras under senvåren och sommaren.