Stadsstyrelsen tillsatte en digitaliseringskommitté för verksamhetsperioden 2023–2025

Stadsstyrelsen beslutade vid sitt sammanträde den 13 november att tillsätta en digitaliseringskommitté för verksamhetsperioden 2023–2025. Till dess uppgifter hör bland annat att följa upp och främja stadens och dess sektorers digitalisering och förändringsprojekt samt nyttan av dem.
Opastekyltti kaupunginhallituksen istuntosaliin.
Digitaliseringskommittén uppgifter hör till att främja stadens digitalisering. Bild: Sakari Röyskö

Ledamöterna som utses till digitaliseringskommittén hör till stadens förtroendevalda enligt kommunallagen. Ordförande är Pekka Pirkkala (Saml) och vice ordförande Mira-Veera Auer (VF).

Vid sammanträdet upphävde stadsstyrelsen dessutom sitt beslut om andra organs än stadsfullmäktiges elektroniska sammanträden från och med den 1 januari 2024. Stadsstyrelsen beslutade att varje organ i fortsättningen självt kan besluta att sammankalla till ett elektroniskt sammanträde. Stadsstyrelsen uppmanar andra organ än centralvalnämnden att endast ordna sammanträden av morgon- eller aftonskolekaraktär elektroniskt.

Stadsstyrelsens alla beslut och eventuella omröstningar kan läsas i beslutsmeddelandet (på finska). Beslutsmeddelandet publiceras på webbsidan med stadsstyrelsens handlingar.