Sysselsättningstjänsternas sakkunniga har ett brett spektrum av kompetens

Vad har en filosof, en vd och en ungdomsarbetare gemensamt? Jo, de jobbar alla inom sysselsättningstjänsterna i Helsingfors. Det går inte att säga vilken utbildningsbakgrund som är vanligast bland dem som arbetar med att främja sysselsättning, för de sakkunniga har tillsammans ett så brett spektrum av kompetens och erfarenhet. Det som de alla har gemensamt är viljan att göra ett meningsfullt arbete för sina kunder.
TyöllisyysTV leds av Susanna Snellman, ledande sakkunnig (till höger), och sysselsättningsdirektör Annukka Sorjonen är regelbunden gäst i sändningarna. Bild: Tuomas Hietala
TyöllisyysTV leds av Susanna Snellman, ledande sakkunnig (till höger), och sysselsättningsdirektör Annukka Sorjonen är regelbunden gäst i sändningarna. Bild: Tuomas Hietala

Helsingfors sysselsättningstjänster har för närvarande 530 anställda. När sysselsättningsförvaltningen i början av nästa år övertas av staden och ett affärsverk som grundas för ändamålet, kommer antalet anställda att vara omkring 700. Ökningen beror delvis på att personal överförs från arbets- och näringsbyråerna till kommunen. Sysselsättningstjänsterna rekryterar också hela tiden ny personal. 

”Bland våra anställda finns exempelvis klasslärare, socialarbetare och översättare. En del har kommit från ungdomsarbetet, föreningar eller företag. Det är fantastiskt, för våra kunder kommer från många branscher. Vårt kompetenskapital ligger just i att vi har kompetens från många håll och kanter”, säger Annukka Sorjonen, direktör för sysselsättningstjänsterna. 

I rekryteringen av sysselsättningens egen personal fokuserar man mer på arbetssättet än på kompetensen eller utbildningen. Ett bra arbetssätt och en serviceinriktad attityd behövs eftersom de sakkunniga huvudsakligen arbetar med kunderna. De normer och lagar som styr arbetet medför också utmaningar. Lyckligtvis behöver man inte själv kunna allt, för kunskap finns på nära håll och man kan hitta de rätta lösningarna tillsammans. 

”Vi har utarbetat olika uppgiftsbeskrivningar, och det finns också många utvecklingsvägar. Man kan hitta nya dimensioner i sitt arbete exempelvis genom att agera mentor, eller så kan man fördjupa sig i ett visst tema”, säger Sorjonen. 

Utöver kundservicearbetet sker mycket annat arbete med exempelvis utveckling och data i bakgrunden. Varje uppgift har ändå ett direkt samband med kundernas sysselsättning. 

Ur kundernas perspektiv arbetar sysselsättningstjänsterna med sådant som har en stor inverkan på deras liv. I synnerhet i det rådande konjunkturläget har sysselsättningstjänsterna stor betydelse, då antalet kunder är stort. De anställda upplever det också som viktigt att deras arbete är meningsfullt.  

”Arbetsgemenskapen har stor betydelse för våra anställda, den är en resurs. Vi har bra stämning här, och det är inte bara min åsikt, utan något som kommer fram i personalenkäter”, konstaterar Sorjonen.  

TyöllisyysTV samlar personalen till en gemensam morgonkaffestund 

Sysselsättningstjänsternas personal arbetar på flera olika ställen, så det är en utmaning att nå alla på en gång. Därför har man valt TyöllisyysTV, som gör ungefär sex sändningar per år, som en kommunikationskanal. Sändningarna tar upp aktuella teman inom sysselsättning och frågor som rör arbete inom staden, och tanken är att komplettera det som tas upp vid informationsmötena och fördjupa sakkunskapen. Samtidigt ger sändningarna möjlighet att berätta vad som händer på de olika verksamhetsställena och synliggöra olika typer av kompetens.  

”Talk showen riktar sig till alla som arbetar inom sysselsättningstjänsterna. I direktsändningarna diskuteras aktuella frågor om sysselsättning och människorna bakom dem. Våra tittare är intresserade av fenomen inom sysselsättningsförvaltningen, eftersom det gäller den vardag de lever i”, berättar Susanna Snellman, ledande sakkunnig samt redaktör och programledare för sändningarna.  

Sändningarna har gjorts sedan september 2023, och teamen och personalen på verksamhetsställena samlas ofta för att dricka morgonkaffe och titta på sändningarna. Målet med sändningarna är också att stärka diskussionskulturen och skapa gemenskap. I varje sändning aktiveras tittarna också på olika sätt att delta i diskussionen, exempelvis med Mentimeter-enkäter. 

Annukka Sorjonen är regelbunden gäst i TyöllisyysTV, och andra anställda inom sysselsättningstjänsterna medverkar också. En direktsändning är en spännande upplevelse, men alla som blivit tillfrågade har deltagit i sändningarna. 

”För dem som deltar i sändningarna är det samtidigt en möjlighet att öva på att berätta om sitt arbete och sin sakkunskap”, berättar Snellman.  

Egen sändning för dem som är intresserade av sysselsättningstjänsterna som arbetsplats 

TyöllisyysTV:s sändningar visas alltså endast internt. Det avsnitt som sänds den 7 juni 2024 klockan 13 utgör ett undantag, eftersom det handlar om sysselsättningstjänsterna som karriäralternativ. I avsnittet diskuteras de arbetsuppgifter som finns inom sysselsättningstjänsterna och deras betydelse. I juni tar TyöllisyysTV också upp hur arbetet inom sysselsättningstjänsterna bidrar till att förverkliga stadens strategi. 

I junisändningen deltar utöver Annukka Sorjonen och sysselsättningstjänsternas personal även överraskningsgäster från Helsingfors stad.