Utvecklingen av servicetunneln i centrum fortsätter – målet att göra centrum mer livskraftigt

Planer på att utveckla den underjordiska servicetunnel som går under Helsingfors centrum är på gång. Tunneln planeras fortsätta till Hagnäs, och dessutom utreder man hur tunneln kan används för produktion av förnybar energi. Ett förslag till reservation för utveckling har lagts fram för projektet och kommer att behandlas i stadsmiljönämnden tisdagen den 30 januari.
Kuva kadusta rakennusten välissä.
En ny tunnelförbindelse planeras från Alexandersgatan till Hagnäs. Bild: SRV

Under hösten mottog staden ett förslag till reservation för utveckling för att utveckla servicetunneln i centrum av en sammanslutning bestående av SRV, KEVA och Ömsesidiga Pensionsförsäkringsbolaget Ilmarinen. Syftet med utvecklingsarbetet är att liva upp centrum och samtidigt minska den klimatpåverkan som uppstår när byggnaderna i centrum används. Stadsmiljönämnden behandlar reservationen för utveckling på sitt sammanträde tisdagen den 30 januari. För att reservationen ska beviljas krävs också ett positivt beslut från stadsstyrelsen. 

Om reservationen beviljas skulle den vara i kraft fram till april 2026. Därefter är det möjligt att besluta om hur projektet faktiskt ska genomföras.

För närvarande går servicetunnlarna i centrum mellan Kampen och Kajsaniemi. Syftet med utvecklingsprojektet är att undersöka huruvida den nuvarande tunnelförbindelsen kan fortsätta från Alexandersgatan till Hagnäs torg. Rutten för den nya tunnelförbindelsen är inte bestämd, utan alternativen kartläggs under reservationen för utveckling. Syftet med projektet är inte att tillåta genomfart igenom centrum i tunnlarna, utan att utveckla kommunikations-, distributions- och servicetrafiken i området.

Utöver den nya körförbindelsen utreds möjligheterna att utveckla den befintliga tunneln och underjordiska lösningar för service, logistik och parkering i anslutning till servicetunneln. Dessutom utreds hur jordvärme och metoder för att ta till vara värme kan utnyttjas. I projektet undersöks möjligheterna att utnyttja den befintliga och nya tunnelförbindelsen för produktion av förnybar energi.

– Målet med utvecklingsarbetet är att undersöka lösningar som skapar möjligheter att liva upp Helsingfors centrum, att göra trafiken i centrum smidigare och göra centrum mer lätttillgänglighet som en del av den nya trafiksystemplanen som håller på att framställas i stadskärnan, säger Hannu Lokka, direktör för SRV:s strategiska projektutveckling, som representerar sammanslutningen.

– Dessutom är målet att stödja Helsingfors stads mål för hållbar utveckling, som till exempel målen för Ett kolneutralt Helsingfors 2030. Därför undersöker vi hur jordvärme och spillvärme kan tas till vara och utnyttjas. Nya smarta lösningar för energiproduktion skulle avsevärt minska den klimatpåverkan som uppstår när byggnaderna i stadskärnan används. Det här är ett av de sätt som vi, som en byggherre som tar hänsyn till livscykeln, aktivt bidrar till att stoppa den klimatförändring som sker till följd av mänsklig verksamhet.

Avsikten är att planeringen ska ske i nära samarbete med Helsingfors stad, Helsingin Väylä Oy, som förvaltar den nuvarande tunneln, och andra intressenter.

– Den nuvarande tunneln har varit en viktig investering för Helsingfors, och stadens långsiktiga mål har varit att öka användningen av den för distributions- och servicetrafik. Om en större andel än tidigare av den biltrafik som kommer till centrum skulle röra sig under marken, skulle vi bättre kunna främja livskraften i stadskärnan och bidra till att göra den till ett bekvämt promenadcentrum. De här är viktiga mål för staden, säger Rikhard Manninen, markanvändningsdirektör inom Helsingfors stad.

– Fastighetsägarna är bekymrade över stadskärnans livskraft och vill föra fram konkreta utvecklingsförslag för att trygga livskraften. Tillgänglighet är en av de viktigaste delarna av kundupplevelsen och en av de viktigaste källorna till livskraft. Inom projektet försöker vi hitta lösningar som gör det möjligt att nå parkeringsanläggningar längs servicetunneln när man kör från både öster och väster. Syftet är inte att tillåta att tunnlarna används för genomfart igenom centrum utan parkering eller service. Möjligheten att utreda hur förnybar energi kan produceras alldeles i hjärtat av Helsingfors ökar intresset för projektet. Hittills har en fastighetsägares möjligheter att utnyttja jordvärme eller solenergi i centrumområden varit ganska begränsade, säger Tomi Aimonen, direktör för inhemska fastighetsplaceringar vid Ilmarinen.

En ny tunnelförbindelse och den mer effektiva användning av underjordisk parkering och servicetunneln i centrum som den möjliggör skulle bidra till att göra stadskärnan mer lätttillgänglig och minska trafiken ovan jord i gatunätet i centrum. Syftet med utvecklingsprojektet är att på det här sättet främja smidig trafik, göra centrumområdet mer lättillgängligt, öka utvecklingsmöjligheterna för promenad- och cykelcentret och stödja stadens mål för utsläppsminskning. Under utvecklingsarbetet undersöks också möjligheterna att förbättra den nuvarande service- och distributionslogistiken i centrum, göra parkeringsanläggningarna mer lätttillgängliga och öka servicesäkerheten i centrum. 

Du kanske är intresserad av