Hakaniemenranta alueena
Hakaniemenranta kehittyy voimakkaasti seuraavan kymmenen vuoden aikana. Uusi Hakaniemensilta on otettu käyttöön 2024 ja vanhan sillan ramppialueilta vapautuville alueille ja meritäytöille on avautunut tilaa täydennysrakentamiselle ja uudelle julkiselle rannalle.
Kruunusillat-raitiotie yhdistää 2027 alkaen Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Hakaniemeen. Merihaan edustalle Hakaniemenrantaan tulee uudet ratikkapysäkit. Samalla Kruunusillat-yhteys luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Jo ennen Kruunusillat -yhteyden ratikkaliikenteen aloittamista saadaan siltayhteyksiä avattua jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käyttöön. Hakaniemenrannan ja Kalasataman eteläkärjen Nihdin yhdistävä Merihaansilta avataan jalankululle ja pyöräilylle jo kesällä 2025 ja Finkensilta Nihdistä Korkeasaareen syksyllä 2025.
Hakaniemenrantaan rakennetaan asuntoja noin 1200 uudelle asukkaalle ja hotelli. Siltavuorensalmen rantavyöhykkeestä (Signe Branderin terassi, Merihaanpuisto, Kirjanpuisto ja Pohjoisrannan Kotisatama) muodostuu uutta tilaa rannassa oleiluun sekä kivijalkaliiketilaa kaupallisille palveluille.
Pohjoisrannan varrella sijaitsevaa Kotisataman aluetta kehitetään etenkin kaupallisen reittiveneliikenteen alueeksi ja alueelle sijoitetaan myös merellisen toiminnan kannalta keskeisiä toimintoja sekä uutta julkista puistoa ja rantaa kaupunkilaisille.

Rakentaminen
Kruunusillat-hankkeet rakennustyöt Hakaniemenrannassa valmistuvat vuoden 2025 loppupuolella, mutta esirakentaminen alueella jatkuu ja kestää noin vuoden. Esirakentaminen alkaa John Stenbergin rannan porapaaluseinän rakentamisella. Porapaaluseinä on rakennettava ennen kuin ruoppaus- ja täyttötyöt vieressä voidaan tehdä.

Hotellin (tontti 11208/1) ja ensimmäisen asuntokorttelin (kortteli 11209) rakentaminen on mahdollista aloittaa Hakaniemensillan länsipuolella vuonna 2027, jolloin ensimmäiset uudet asukkaat voivat muuttaa alueelle 2020-luvun loppupuolella. Tavoitteena on, että kaikki asuntokorttelit valmistuisivat 2030-luvun alkupuolella.
Rantakortteleihin haetaan toteuttajat tontinluovutuskilpailuilla ja niihin rakennetaan vapaarahoitteista sääntelemätöntä asuntotuotantoa. Näkinaukion ja Hakaniemenranta -kadun väliseen isoon kortteliin on tavoitteena toteuttaa puolet sääntelemätöntä omistusasuntotuotantoa ja puolet valtion tukemia vuokra-asuntoja.

Signe Branderin terassi on mahdollista viimeistellä vasta sitten, kun talonrakentaminen viereisillä tonteilla on valmistunut. Merihaanpuisto voidaan rakentaa, kun viereisten tonttien asuntorakentaminen on valmistunut arviolta 2030-luvun alkupuolella, koska aluetta tarvitaan työmaiden varasto- ja tukikohta-alueena. Näkinkulku ja Näkinaukio viimeistellään, kun viereisen asuntokorttelin rakentaminen on valmistunut arviolta 2030-luvun alkupuolella.
Siltavuorensalmen eteläpuolella sijaitsevan Kirjanpuiston puistosuunnittelu käynnistyy viimeistään 2026. Puiston rakentaminen ajoittuu arviolta 2020-2030 -lukujen vaihteeseen ja edellyttää meritäyttöjen tekemistä.
Pohjoisrannan Kotisataman asemakaavan laatiminen on käynnissä ja rakentaminen ajoittuu 2030-luvulle.
Kaavat ja suunnitelmat
Asemakaavoissa määritetään alueen maankäyttö, minne rakennamme esimerkiksi asuntoja, toimistoja ja puistoja tai missä kulkevat kadut ja muut väylät.
Liikenneyhteydet
Uudet siltayhteydet ja kaupunkirakenteen tiivistäminen korostavat Hakaniemen asemaa merkittävänä joukkoliikenteen solmukohtana. Kruunusillat-pikaraitiotie täydentää Hakaniemen asemaa keskeisenä osana Helsingin keskusta-aluetta.
Palvelut
Hakaniemenranta tukeutuu Hakaniemen alueen palveluihin, mutta rakennettaviin taloihin tulee myös liiketiloja erikoisliikkeille, kahviloille ja ravintoloille. Kruunusillat-yhteyden myötä myös Kalasataman Nihdin palvelut on helposti saavutettavissa.