Helsinki on Suomen monipuolisin ja vetovoimaisin tapahtumakaupunki. Koronapandemiasta johtuneet rajoitukset toivat tapahtuma-alalle kuitenkin kovia paineita ja lisäsivät kysyntää monimuotoisemmille tapahtumakokemuksille. Tapahtuma-alan toimijat ja Helsingin kaupunki ovat hakeneet yhdessä uusia tapahtumaliiketoiminnan konsepteja osana kaupungin kokeilualustatoimintaa. Tavoitteena on, että uuden teknologian avulla uusia mielenkiintoisia tapoja toteuttaa tapahtumia voitaisiin tarjota myös jatkossa.
Kaupungin toiminta kokeilualustana tarkoittaa sitä, että Helsingin kaupunki auttaa eri toimialojen yrityksiä ja muita yhteistyökumppaneita testaamaan ja kehittämään uusia ratkaisuja aidossa kaupunkiympäristössä. Uusia tapahtuma-alan innovaatioita etsittiin syksyllä 2021 haasteella, jossa Helsingin kaupunki, Fullsteam Agency ja Helsinki XR Center halusivat löytää konsepteja, joiden avulla tapahtumakokemusta ja kävijöiden yhteisöllisyyttä voitaisiin uudistaa.
Haasteesta kokeiluiksi valikoitui lopulta kolmen yrityksen ratkaisut. Ne hyödyntävät monipuolisesti uusia teknologioita, kuten virtuaalista ja lisättyä todellisuutta (VR/AR) sekä kamerateknologiaa. Uudet innovaatiot auttavat elävöittämään ja rikastamaan erilaisia yleisötapahtumia. Tapahtuma-alan uudistuminen, innovaatioiden kehittäminen ja alan toimijoiden tukeminen ovatkin erityisen tärkeitä koronakriisin jälkeisessä ajassa.
”Olen erittäin iloinen siitä, että saimme olla mukana ensimmäistä kertaa myös tapahtuma-alaan liittyvässä innovaatiohaasteessa osana kokeilualustatoimintaamme. Olemme mielellämme jatkossakin mukana yhteiskehittämässä ratkaisuja tapahtuma-alalle ja muille luoville aloille”, sanoo innovaatiot ja uudet kokeilut -yksikön vs. päällikkö Kimmo Heinonen.
Teknologioista tapahtuma-alalle uusia mahdollisuuksia
Innovaatiohaasteeseen mukaan valitut yritykset tekivät kehitysjakson aikana tiivistä yhteistyötä niin Fullsteam Agencyn, Helsinki XR Centerin kuin kaupungin asiantuntijoidenkin kanssa. Ratkaisuja kehitettiin palautteen ja kommenttien perusteella. Tulevana kesänä haasteessa kehitetyt innovaatiot pääsevät aitoihin kokeiluympäristöihin osaksi tapahtumia.
”Teknologia ja digitaalisuus ovat luontainen osa nykypäivän ja tulevaisuuden tapahtumia. Halusimme yhteistyön myötä tutkia erilaisia mahdollisuuksia erityisesti tapahtumakokemuksen rikastamiseksi. Sideways sopii luonteeltaan erinomaisesti kontekstiksi uusille kokeiluille”, kertoo Fullsteam Agencyn toimitusjohtaja Tuomo Tähtinen yhteistyöstä.
Kokeilut pääsevät aitoon tapahtumaympäristöön kesän festivaaleilla
Kesäkuussa Nordenskjöldinkadun jäähallilla järjestettävä Sideways-festivaali toimii areenana kahdelle kokeiluista. Näiden lisäksi kolmas kokeilu toteutetaan myöhemmin elokuussa.
Frame Rate kehitti immersiivisen ääni- ja valoteoksen nimeltään MUTATIONS, jossa osallistujat luovat lyhyitä musiikkiteoksia fyysisen tilan läpi kulkiessaan. Teoksessa liikesensorit synnyttävät esisävellettyjen ääni- ja musiikkinäytteiden avulla lopullisen teoksen. Installaatiosta poistuessaan osallistuja voi skannata QR-koodin, jonka avulla tilassa luotu musiikkikappale on mahdollista jakaa sosiaalisessa mediassa.
Stereoscape kehitti lisätyn todellisuuden konsepteja, jotka parantavat näkyvyyttä tapahtumien myynnissä, markkinoinnissa ja asiakkaiden sitouttamisessa. Sovelluksen avulla yritysbrändit voivat tarjota modernilla ja vuorovaikutteisella tavalla hauskaa ja pelillistä sisältöä. Sideways-festivaalin kävijät voivat tuottaa esimerkiksi lisätyn todellisuuden täydentämiä kuvia ja videoita, ja jakaa niitä sosiaalisessa mediassa.
Teatime Research on kehittänyt uuden tavan tuottaa 3D-sisältöjä, kuten kolmiulotteista videota musiikkiesityksistä. Itse teknologiaratkaisu koostuu kuvauslaitteistosta sekä jälkituotantoon suunnitellusta ohjelmistosta. Kokeilussa 3D-sisältöjä voidaan toistaa normaalisti erilaisilla päätelaitteilla, kuten VR-laseilla, mobiililaitteilla ja hologramminäytöillä. Kokeilun tuloksia tullaan myöhemmin hyödyntämään helppokäyttöisen ja kohtuuhintaisen volumetrisen kaappausratkaisun jatkokehittämisessä.
Tapahtumissa toteutettavat kokeilut auttavat yrityksiä keräämään tuoretta käyttäjäpalautetta seuraavaan kehitysvaiheeseen ja ratkaisujen kaupallistamisen tueksi. Myös kaupunki ja tapahtuma-alan toimijat pääsevät hyödyntämään kokeiluista saamiaan kokemuksia ja oppeja tulevien tapahtumien elävöittämiseen uudenlaisten sisältöjen ja teknologioiden avulla. Helsingin kaupungin tavoite onkin, että kokeiluista hyötyvät niin kaupunki kuin itse kokeilijatkin, sillä kokeilut tarjoavat innovatiivisia ratkaisuja oikeisiin kaupunkielämän haasteisiin.
Lue lisää Sideways-festivaalista: https://www.sidewayshelsinki.fi/(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Lisätietoja toimijoista:
Helsingin kaupunki
kokeilualustana(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Fullsteam Agency(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Helsinki XR Center(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)