Jodelissa voi kysyä työnhausta nimettömänä

Helsingin työllisyyspalvelut löytyy nyt myös Jodel-kanavalta. Työllisyyspalveluissa halutaan madaltaa kynnystä ottaa yhteyttä, ja luoda nuorille mahdollisuus nostaa myös vaikeita ja herkkiä aiheita keskusteluun. Jodlaajat eli Jodelin käyttäjät ovat pääsääntöisesti noin 18–35-vuotiaita ja Jodelissa keskustellaan anonyymisti.
Helsingintyöllisyyspalvelut-kanavalla vastataan kysymyksiin esimerkiksi työkyvystä ja hyvinvoinnista.
Helsingintyöllisyyspalvelut-kanavalla vastataan kysymyksiin esimerkiksi työkyvystä ja hyvinvoinnista. Kuva: Christoffer Sohlberg

Helsingin työllisyyspalveluiden ja Ohjaamon yhteinen kanava löytyy palvelusta nimellä Helsingintyöllisyyspalvelut. Siellä voi kysyä työnhakuun ja työttömyyteen liittyviä asioita nimettömänä.

– Tyypillisimmät kysymykset ovat liittyneet työttömyysturvaan, ja hallituksen siihen tekemiin muutoksiin. Työkyky ja hyvinvointi ovat myös kestoteemoja, jotka näkyvät paljon kanavalla. Välillä kysytään hyvinkin henkilökohtaisia asioita, asiantuntija Meri Nuotio kertoo.

Kysymykset ovat usein laajoja ja monitulkintaisia, ja niihin vastaaminen vaatii hyvää asiantuntemusta ja yhteistyötä. Tavoitteena on, että nuori saa heti apua oman asiansa kanssa ja kerralla tyhjentävän vastauksen.

– Pyrimme saamaan kysymyksiin moniammatilliset vastaukset ja teemme Jodelissa päivystävien tiimien kanssa yhteistyötä vastaamisessa. Samalla oppii itsekin paljon, mikä on tässä parasta, Nuotio kertoo.  

Nuotio työskentelee työllisyyspalveluissa nuorten palveluihin keskittyvässä tiimissä, ja hän on yksi Jodelissa päivystävistä asiantuntijoista. Jodelissa kysymyksiin on vastaamassa Merin lisäksi myös muita eri alan ammattilaisia muun muassa Ohjaamosta. He vastaavat kanavalla kysymyksiin arki-iltapäivisin, mutta oman kysymyksen voi julkaista Jodeliin milloin itselle parhaiten sopii kellonajasta tai viikonpäivästä riippumatta. 

Heinäkuun teemapäivän aiheena on ilman opiskelupaikkaa jääminen 

Kysymysten ja keskusteluavausten lisäksi asiantuntijat nostavat Helsingintyöllisyyspalvelut-kanavalla esille erilaisia teemoja, jotka ovat nähtävillä boosted post -julkaisuina. Teemapäivien avulla rohkaistaan nuoria live-keskusteluun asiantuntijoiden kanssa. Boosted post -päiviä on kaksi kertaa kuukaudessa. 

Tulevissa boosted post -päivissä käsitellään esimerkiksi asumista ja raha-asioita, työnhaun vinkkejä sekä työnhakijan oikeuksia ja velvollisuuksia. Seuraava boosted post -päivä on 25. heinäkuuta ja sen aiheena on “etkö saanut opiskelupaikkaa syksylle ja mietit mitä tehdä nyt?”. 

– Jodelissa on se hyvä puoli, että siellä voi pinnata itselleen muistiin kiinnostavia keskusteluja. Näitä tallennuksia on meidän kanavallamme tosi paljon. Yksi paljon pinnattu aihe on omaehtoisiin opintoihin työttömyysetuudella liittyvät keskustelut, Nuotio kertoo. 

Jodlaajien on mahdollista ehdottaa boosted post -päivien aiheita. Kiinnostavia aiheita voi ehdottaa vapaamuotoisesti tai osallistumalla aiheista tehtäviin äänestyksiin, sillä kanavan tavoitteena on käsitellä nimenomaan nuoria kiinnostavia asioita. 

– Nyt me menemme heidän luokseen eikä heidän tarvitse tulla meidän luoksemme. Tämä on myös näkynyt kanavalla, sillä keskustelut ovat pitkiä ja niissä on paljon pinnauksia, Nuotio sanoo.   

Helsingintyöllisyyspalvelut-kanava onkin otettu Jodelissa hyvin vastaan. Asiakkailta on tullut kiittävää palautetta niin kanavalla kuin henkilökohtaisissa asiakastapaamisissakin.  

– Uskon siihen, että se on rohkaissut ihmisiä olemaan meihin yhteydessä matalalla kynnyksellä myös muilla tavoilla, Nuotio toteaa.