På Jodel kan du fråga anonymt om jobbsökning

Sysselsättningstjänsterna i Helsingfors finns nu också på Jodel-kanalen. Inom sysselsättningstjänsterna vill man sänka tröskeln för kontakt och ge unga möjlighet att också lyfta fram svåra och känsliga ämnen för diskussion. Jodlarna, alltså de som använder Jodel, är i regel ca 18–35 år gamla och på Jodel diskuterar man anonymt.
Helsingintyöllisyyspalvelut-kanavalla vastataan kysymyksiin esimerkiksi työkyvystä ja hyvinvoinnista.
På kanalen Helsingintyöllisyyspalvelut får man svar på frågor om till exempel arbetsförmåga och välbefinnande. Bild: Christoffer Sohlberg

Den gemensamma kanalen för Helsingfors sysselsättningstjänster och Navigatorn finns i tjänsten under namnet Helsingintyöllisyyspalvelut. Där kan du fråga anonymt om ärenden som gäller jobbsökning och arbetslöshet.

”De vanligaste frågorna har gällt utkomstskyddet för arbetslösa och de ändringar som regeringen har gjort. Arbetsförmåga och välfärd är också ständigt förekommande teman som syns mycket på kanalen. Ibland ställs mycket personliga frågor”, berättar sakkunnig Meri Nuotio.

Frågorna är ofta omfattande och flertydiga och för att tillgodose dem krävs god sakkunskap och samarbete. Målet är att den unga genast får hjälp med sitt ärende och på en gång får ett uttömmande svar.

”Vi strävar efter att få sektorsövergripande svar på frågorna och samarbetar med de jourhavande teamen när vi svarar på frågor på Jodel. Samtidigt lär man sig mycket själv om vad som är bäst”, berättar Nuotio.

Nuotio arbetar inom sysselsättningstjänsterna i ett team som fokuserar på tjänster för unga, och hon är en av de sakkunniga som har jour på Jodel. På Jodel besvaras frågorna förutom av Meri även av andra yrkespersoner inom olika branscher bland annat från Navigatorn. De svarar på frågor på vardagseftermiddagar, men den egna frågan kan publiceras i Jodel när det passar den unga bäst, oberoende av klockslag eller veckodag.

Temat för temadagen i juli är att ha blivit utan studieplats 

Utöver frågor och diskussionsöppningar lyfter experterna fram olika teman på kanalen Helsingintyöllisyyspalvelut som syns som boosted post-publikationer. Temadagar används för att uppmuntra de unga till live-diskussion med sakkunniga. Boosted post-dagar ordnas två gånger i månaden.

Under kommande boosted post-dagar behandlas till exempel boende och penningfrågor, tips för jobbsökning samt arbetssökandens rättigheter och skyldigheter. Nästa boosted post-dag är den 25 juli och temat är ”fick du ingen studieplats för hösten och funderar på vad du ska göra nu?”.

”Fördelen med Jodel är att man kan fästa intressanta diskussioner så att man kan återvända till dem senare. Det finns många fästa diskussioner på vår kanal. Ett tema som många användare har fäst är diskussioner om frivilliga studier med arbetslöshetsförmån”, berättar Nuotio.

Jodelanvändarna kan föreslå teman för boosted post-dagarna. Intressanta ämnen kan föreslås fritt formulerat eller genom att delta i röstningar om teman, eftersom kanalen har som mål att behandla frågor som uttryckligen intresserar unga.

"Nu går vi till dem och de behöver inte komma till oss. Detta har också synts på kanalen, eftersom diskussionerna är långa och de har fästs många gånger”, säger Nuotio.

Kanalen Helsingintyöllisyyspalvelut har fått ett bra mottagande på Jodel. Vi har också fått tacksam respons av kunderna såväl på kanalen som vid personliga kundmöten.

”Jag tror att det har uppmuntrat människor att kontakta oss lättillgängligt också på andra sätt”, konstaterar Nuotio.