Korkeasaareen kehitettiin ensimmäinen lisättyä todellisuutta hyödyntävä peli yhdessä koululaisten kanssa

Helsingin kaupunki ja Korkeasaaren eläintarha ovat uudessa innovaatiokokeilussa kehittäneet Sademetsän henki -oppimispelin Amazonia-taloon.
Nuoret pelaamassa Sademetsän henki -peliä. Kuva: Korkeasaaren eläintarha

Helsingin kaupunki ja Korkeasaaren eläintarha ovat uudessa innovaatiokokeilussa kehittäneet Sademetsän henki -oppimispelin Amazonia-taloon. Interaktiivinen peli on suunniteltu koululaisille ja kaikille muillekin Korkeasaaren kävijöille rikastuttamaan vierailua. Peliä voi pelata omalla mobiililaitteella ja samalla oppia sademetsistä.

Korkeasaaressa kokeiltiin uusien teknologioiden hyödyntämistä eläintarhassa yhdessä käyttäjien kanssa. Amazonia-taloon sijoittuvan pelin suunnittelu aloitettiin työpajoissa, joissa alakoulujen oppilaat ideoivat pelin juonta, hahmoja, toiminnallisuuksia ja opittavia sisältöjä. Oppilaiden ideoiden pohjalta suunnittelua jatkettiin monialaisessa työryhmässä. Tarinallisen pelin immersiiviset sisällöt monipuolistavat eläintarhan kävijäkokemusta sekä havainnollistavat sademetsien kerroksellisuutta ja lajistollista monimuotoisuutta. Visuaalinen käyttäjäkokemus tuo sademetsät entistä lähemmäksi Korkeasaaressa vierailevaa.

Sademetsän henki -oppimispelin suunnittelussa
oli oppilaiden lisäksi mukana Korkeasaaren, virtuaalistudio Zoanin, Helsingin kaupungin elinkeino-osaston sekä kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntijoita ja opettajia. Oppilaat testasivat pelin eri versioita ja antoivat arvokasta palautetta pelin sisällöistä ja käyttäjäkokemuksesta. Peliä kehitettiin ketterästi eteenpäin saatujen palautteiden pohjalta.

Kokeiluista uutta tietoa ja oppeja

Kaupungin kokeiluissa on tavoitteena ravistella perinteisiä toimintatapoja. Se edellyttää avointa mieltä. Samalla kokeilujen tavoite on tuottaa uutta tietoa.

”Kokeilussa on aina tavoite, mutta sen lopputulos on kaikille arvoitus. Tässä kokeilussa saimme valmiiksi hienon oppimispelin. Arvokkaimpana näen kuitenkin koko prosessin, josta meistä jokainen ekosysteemin jäsen on varmasti oppinut paljon sekä toimintatavoista että myös uusien teknologioiden hyödyntämisestä”, pohtii Marjo Kenttälä Helsingin kaupunginkanslian elinkeino-osastolta.

Kokeilu lisäsi myös Korkeasaaren eläintarhan asiantuntemusta yhteiskehittämisestä ja uusista teknologioista.

”Kokeilu antoi meille tietoa siitä, millaista osaamista ja työmäärää vastaava yhteiskehittämisprojekti edellyttää. Saimme myös käsityksen, mitä mahdollisuuksia lisätyn ja virtuaalisen todellisuuden (AR, VR) teknologiat tuovat erilaisten asioiden ja teemojen esittämiseen”, kertaa Korkeasaaren ympäristökasvattaja Marjo
Priha.

”Jatkossa teknisten vaatimusten ennakointi on tärkeää, ja tämän prosessin oppeja hyödynnämme esimerkiksi kaavaillun Korkeasaaren uuden trooppisen sademetsähallin suunnittelussa”, sanoo prosessissa tiiviisti mukana ollut Korkeasaaren graafinen suunnittelija Aki Kotkas.

Oppilaiden osallisuutta ja yrittäjyyskasvatusta

Sademetsän henki jää varmasti ikimuistoisena kokemuksena mukana olleiden oppilaiden mieleen. Ei pelkästään siksi, että pelin nimi ja siihen valitut eläimet ja hahmot ovat oppilaiden itsensä ideoimia, vaan osallisuuden kokemus läpi prosessin on ollut vaikuttavaa ja aitoa.

”Tässä oli oppilaiden osallisuutta parhaimmillaan: ihan oikea reaalimaailman projekti, jossa oppilaiden omat ideat päätyvät lopulliseen tuotteeseen. He pääsivät erilaisiin työelämän rooleihin kehittäjinä, tuotetestaajina ja arvioijina ja saivat aidosti tunteen, että tekemiselläni ja mielipiteelläni on väliä”, kertoivat kehittämistyössä mukana olleet opettajat Teemu Einola, Topi Perälä ja Teppo Manninen.

”Nämä prosessit ovat kouluille hyvä tapa toteuttaa yrittäjyyskasvatusta”, toteaa pedagoginen asiantuntija Tommi
Tiittala kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta ja jatkaa, ”kokeilussa oppilaat saavat ymmärrystä yhteiskunnan erilaisista toiminnoista, pääsevät mukaan tuotekehitysprosesseihin sekä tutustuvat samalla moniin eri ammattiryhmiin ja työelämän osaamistarpeisiin”.

Oppimispeli on valmis 

Sademetsän henki on selainpohjainen oppimispeli, jota voi pelata omalla mobiililaitteella Korkeasaaressa. Pelin immersiivisten sisältöjen avulla tutustutaan sademetsän monipuoliseen lajistoon, kerroksellisuuteen, uhkiin ja suojeluun. Pelin keskiössä on sademetsän henki ja hänen kaksi eläinystäväänsä. Oppimalla asioita sademetsästä pelaaja saa hengen voimaan paremmin ja tämä voi jatkaa työtään sademetsän suojelijana. Peli on ilmainen eläintarhan vieraille. Kokeilun aikana ideoitiin pelille myös laajempaa käyttöä: sitä voi käyttää sademetsistä oppimiseen myös kouluilla eri puolella Suomea.

Peliin voi tutustua tämän linkin kautta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).

Uutisen kuva: Sademetsän
henki -peliä pelataan eläintarhavierailun aikana omalla mobiililaitteella ja
samalla opitaan lisää sademetsistä. Kuva: Korkeasaaren eläintarha.