Tällä sivulla
- Ladataan sisällysluetteloa
Kun olet ilmoittautunut työnhakijaksi, tarkistamme, onko sinulla oikeutta työttömyysturvaan eli sinulle maksettavaan taloudelliseen tukeen. Annamme etuuden maksajalle lausunnon oikeudestasi.
Jos tarvitset apua työttömyysturvaan liittyvissä asioissa, voit lähettää yhteydenottopyynnön työllisyyspalveluiden asiantuntijalle Työmarkkinatorin asiointipalvelussa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).
Näin haet työttömyysetuuksia
-
Ilmoittaudu ensin työnhakijaksi
Jos jäät työttömäksi tai sinut lomautetaan, ilmoittaudu työnhakijaksi mahdollisimman pian.
Ilmoittaudu työnhakijaksi Työmarkkinatorin asiointipalvelussa. (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Ohjeet ilmoittautumiseen löydät Työmarkkinatorin sivuilta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).
-
Hae työttömyysetuutta
Työttömyysetuutta haetaan suoraan maksajalta eli Kelasta tai työttömyyskassasta. Erilaisia työttömyysetuuksia ovat
- työttömyyskassojen maksama ansiopäiväraha(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
- Kelan maksamat peruspäiväraha ja työmarkkinatuki(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).
Sinulla on oikeus ansiopäivärahaan tai peruspäivärahaan, jos olet työttömäksi jäädessäsi ollut työelämässä ja täytät työssäoloehdon(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Jos työssäoloehto ei täyty, voit saada työmarkkinatukea.
Hae työttömyysetuutta ensimmäisestä työttömyyspäivästäsi lähtien. Työnhakijaksi ilmoittautumisen jälkeen työllisyyspalvelujen asiantuntija tarkistaa, täyttyvätkö työttömyysturvan ehdot sinun kohdallasi.
Asiantuntija antaa etuuden maksajalle lausunnon oikeudestasi työttömyysturvaan. Maksaja päättää tilanteesi ja lausunnon perusteella, voidaanko sinulle maksaa työttömyysetuuksia ja kuinka paljon niitä maksetaan.
-
Vastaa mahdollisiin selvityspyyntöihin
Etuuden maksajalle annettavaa lausuntoa varten sinulta saatetaan kysyä lisäselvityksiä, joihin sinun pitää vastata.
Jos saat selvityspyynnön, vastaa annetussa määräajassa Työmarkkinatorin asiointipalvelun(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) kautta. Asiointipalvelussa kerrotaan, mitä sinulta tarkalleen pyydetään ja millaisia liitteitä sinun tulee toimittaa.
Vastaa selvityspyyntöön mahdollisimman tarkasti ja yksityiskohtaisesti. Selvityspyyntöön kannattaa vastata mahdollisimman nopeasti, jotta työttömyysturvasi käsittely saadaan eteenpäin.
Jos et vastaa selvityspyyntöön määräajassa, käsittelemme lausunnon ilman selvitystäsi. Tällöin joudumme yleensä antamaan kielteisen lausunnon maksajalle, eikä sinulle voida maksaa työttömyysturvaa.
Usein kysyttyä työttömyysturvasta
Voimme pyytää sinua toimittamaan lisätietoa, puuttuvia tietoja tai jonkin asiakirjan, todistuksen tai kirjallisen selvityksen tilanteestasi. Saatamme pyytää selvitystä
- jos et ole toteuttanut työllistymissuunnitelmaasi tai olet laiminlyönyt sovittuja toimenpiteitä
- työsuhteesi päättymisen syistä
- opiskelun aloituksesta tai tämänhetkisistä opinnoistasi
- opiskelupaikkojen hakemisesta, jos olet alle 25-vuotias(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)(linkki vie Työmarkkinatorille)
- puuttuvista asiakirjoista, kuten työ- tai opiskelutodistuksista
- yritystoiminnan aloituksesta tai osallisuudestasi yritystoimintaan.
Kun olet toimittanut meille kaikki tarvittavat tiedot, annamme lausunnon tilanteestasi mahdollisimman pian.
Vasta lausunnon saamisen jälkeen maksaja voi tehdä päätöksen työttömyysturvastasi. Maksajan käsittelyajoista löydät tietoa Kelan tai työttömyyskassasi sivuilta.
Työllisyyspalveluista saamastasi lausunnosta ei voi erikseen valittaa. Lausunto voidaan käsitellä uudelleen, jos sinulla on esittää asiaan vaikuttavaa uutta tietoa, esimerkiksi puuttunut todistus tai muu liite.
Jätä yhteydenottopyyntö Työmarkkinatorin asiointipalvelussa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).
Kelan ja työttömyyskassojen tekemien päätösten valitusohjeet löydät maksajaltasi saamastasi päätöksestä.
Työttömälle työnhakijalle kuuluu lain mukaan tiettyjä oikeuksia ja velvollisuuksia, jotka on suunniteltu tukemaan työllistymistä. Työttömyysturvaan voi tulla katko, jos velvollisuudet jäävät hoitamatta.
Sinulle voidaan asettaa karenssi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), jos et noudata velvollisuuksiasi. Karenssi tarkoittaa sitä, että tältä ajalta et saa työttömyysetuuksia.
Toimenpiteet kiristyvät asteittain, mikäli velvollisuudet jäävät toistuvasti hoitamatta 12 kuukauden aikana.
- 1. kerta: Saat muistutuksen, jossa kerrotaan esimerkiksi, mikäli jokin velvollisuus on hoitamatta. Muistutus ei vaikuta työttömyysetuuksien maksuun.
- 2. kerta: Sinulle asetetaan 7 päivän karenssi, jonka ajalta et saa työttömyysetuuksia.
- 3. kerta: Sinulle asetetaan 14 päivän karenssi, jonka ajalta et saa työttömyysetuuksia.
- 4. kerta: Menetät toistaiseksi oikeutesi työttömyysetuuksiin.
Oikeutesi työttömyysetuuksiin palautuu oltuasi yhteensä vähintään 12 kalenteriviikon ajan
- työssäoloehtoon luettavassa työssä
- tietyissä työllistymistä edistävissä palveluissa
- opiskeltuasi omaehtoisesti päätoimisia opintoja
- työllistyttyäsi päätoimisesti yritystoiminnassa tai omassa työssä.
Jos eroat tai kieltäydyt työstä ilman pätevää syytä tai sinut erotetaan oman menettelysi takia, sinulle voidaan asettaa 30–45 päivän karenssi.
Voit saada työttömyysturvaa ensimmäisen 4 kuukauden ajan, jos aloitat uuden yritystoiminnan työttömänä ollessasi.
Mikäli aloitat kokopäiväisen yritystoiminnan, voit valita, hyödynnätkö tätä neljän kuukauden työttömyysturva-aikaa, vai haetko heti starttirahaa yrityksen käynnistämiseksi.
Ilmoita työllisyyspalveluille kiinnostuksestasi yrittäjyyteen sekä yrittäjyyssuunnitelmistasi, kun olet aikeissa toimia yrittäjänä yli kahden viikon ajan.
Ilmoita myös silloin työllisyyspalveluille, kun laskutat tekemästäsi työstä laskutuspalveluiden kautta eli toimit kevytyrittäjänä. Laskutuspalveluiden käyttäjät ovat yrittäjän eläkelain (YEL) piirissä ja heidän katsotaan olevan yrittäjiä.