Parkeringsplan blir ett stadsliknande bostadsområde
Området som ligger alldeles intill utmärkta trafikförbindelser och tjänster är i nuläget huvudsakligen en parkeringsplan. Förutom bostäder ska det området få lokaler för butiker och hotell. Invånarna förhöll sig i huvudsak positivt till utvecklingen av området.
Önskemål framfördes om att området skulle få grönska som motvikt till byggnationen, och det gick vägen. Växtlighet av olika slag kommer att planteras på den öppna platsen ovanpå metrotunneln. I bostadskvarteren finns gårdar utan sockel, och där kan träd planteras och få växa sig stora. Antalet gröna tak har ökats och målet är att takträdgårdarna på parkeringshusen ska vara tillgängliga för alla. HRT:s anslutningsparkeringar på parkeringsplanen flyttas till parkeringshusen. Mångsidigt grönbyggande ökar inte bara trivseln, utan hjälper också vid hanteringen av kraftiga regn som ökar på grund av klimatförändringen. Dagvattnet i området kommer delvis att lämnas synligt på en så kallad klimatbana.
Den uppdaterade planen skiljer sig inte nämnvärt från den version som presenterades för invånarna förra året, men den nya planen är mer funktionell än den tidigare, också tack vare andra små ändringar: bland annat har gångvägarna gjorts tydligare och marknivåvåningarna öppnare. Förutom nya hyresbostäder kommer de nya höghusen att innehålla ett stort antal ägarbostäder, vilket var viktigt för invånarna.
Högt byggande delade åsikter
Byggnationshöjden skapade mest meningsskiljaktigheter bland invånarna. De som förespråkade lågt byggande ansåg att högt byggande inte skulle passa med de närliggande småhusen och lägre höghusen. Samtidigt menade de som förespråkade högt byggande att stationsområdet skulle vara en lämplig plats för högre byggande. I de nya lamellkvarteren är antalet våningar oftast 5–8. I tornhusen varierar antalet mellan 13 och 17.
– Vi granskade byggnadernas skuggning och utsikt på längre avstånd, och bestämde oss för att sänka ett av parkeringshusen. Vi övervägde allvarligt åsikterna som var kritiska till det höga byggandet, men bestämda oss ändå för att ge tornhusen samma antal våningar som i den ursprungliga planen, eftersom målet är att det här exceptionellt centrala området ska utvecklas till ett centrum som är byggt med stadslik effektivitet, där de högsta byggnaderna markerar platsen för den i nuläget rätt osynliga metrostationen, berättar Mikko Näveri, arkitekt för området.
Åsikter om de preliminära planerna för Botby gårds metrostation samlades in på byafesten Idän kyläjuhla och med enkäten Säg din åsikt. Till stöd för planen gjordes också en etnografisk undersökning som bidrog med bakgrundsinformation genom intervjuer med 45 invånare i Botby gård och Botbyhöjden.
Fortfarande möjligt att ge respons på planen
Området vid Botby gårds metrostation är en del av en internationell planeringstävling som ordnades 2020 för östra Helsingfors centrum. Planeringen fortsatte tillsammans med arbetsgrupperna som kommit på första och andra plats, och 2022 reserverade staden områdena åt dem. Till gruppen med namnet Itis Siti Konsortio hör flera privata byggherrar och andra utvecklare och planerare.
Det är möjligt att dela med sig av sina åsikter om planen efter att förslaget till detaljplan har godkänts, och förslaget kan fortfarande ändras. Myndigheter, till exempel räddningsverket, har också blivit ombedda att ge utlåtanden gällande detaljplanen. Baserat på utlåtandena och anmärkningar kommer planförslaget vid behov att granskas och presenteras till nämnden på nytt. Stadsstyrelsen och stadsfullmäktige ger planen det slutgiltiga godkännandet.