Fiilari-enkäten genomfördes i slutet av förra året och besvarades av över 23 000 anställda vid Helsingfors stad. Med hjälp av personalenkäterna följer man upp personalens välmående och strategienliga förnyelse. Fiilari-enkäten utfördes nu för andra gången – senast besvarade arbetstagarna enkäten 2021.
I enkäten rapporteras resultaten med skolvitsord på skalan 4–10, där 10 är bäst. Det totala vitsordet i hela staden var 7,7. Bland de 22 respondenterna på daghemmet Hippaheikki-Kajuutta-Myrskyluoto var vitsordet 9,3 och bland de sju respondenterna i Gustafsgårds servicecentral 9,1.
– Vi har en stark social gemenskap här, berättar barnskötaren Hanna Blomqvist från daghemmet Hippaheikki.
– Och därigenom en verkligt fungerande arbetskultur och strukturer, kommenterar läraren inom småbarnspedagogiken Mari Vaartio från daghemmet Myrskyluoto.
De motionsinriktade daghemmen Hippaheikki, Kajuutta och Myrskyluoto, som är belägna nära varandra, bildar en enhet med sammanlagt cirka 30 anställda. Tre daghem fördelas i mindre team. Daghemmen hjälper även varandra vid behov. Vaartio nämner även att det är en styrka att det finns flera långtidsanställda.
– Vi har förståelse för att åren inte är likadana. Hos oss i något team kan ett år kanske vara tuffare, men då man orkar arbeta längre, märker man att varje år inte är lika utmanande, säger Vaartio.
I enkäten var gemenskapskänslan den viktigaste saken som påverkade arbetslivets kvalitet. Det är en styrka även i Gustafsgårds servicecentral. Socialhandledare Tuula Sillanpää och fysioterapeut Jenni Hämäläinen har arbetat där i nästan tjugo år.
– Vi har länge utfört sådant arbete som vi alla njuter av. Det har varit roligt att komma på jobb varje morgon. Inte heller arbetskamraterna är bara arbetskamrater, utan vi kan prata om allt, säger Hämäläinen.
– Även om var och en har sina dåliga dagar, får man säga det högt. Vi respekterar varandra och häller inte ur oss illamåendet på andra, fortsätter Sillanpää.
Ett betydelsefullt arbete motiverar
I Fiilari-enkäten uppskattade stadens personal näst mest arbetets betydelse. Alla respondenter i Hippaheikki-Kajuutta-Myrskyluoto upplever att deras arbete är betydelsefullt.
– Detta arbete är oerhört viktigt och motiverar oss, säger Blomqvist.
– Arbetets betydelse ökar då målen är kristallklara. Vi vill inte stanna på plats, vi vill utvecklas. Vi lär oss alltid nytt, säger Vaartio.
I enheten där Blomqvist och Vaartio arbetar är arbetshälsan bättre än i genomsnitt i stadens arbetsgemenskaper. 77 procent upplever även att de återhämtar sig från arbetsbelastningen till följande dag, när endast 41 procent av arbetstagarna i hela staden känner sig återställda.
– Det förekommer stressande situationer ibland och det kommer säkert i framtiden att finnas av dem, men vi försöker med en snabb tidtabell påverka dessa situationer så att belastningen inte blir för stor, säger Vaartio.
Hon berättar att bakom det goda resultatet ligger åtminstone föreståndarens stöd och uppmuntran, lösningsorientering samt att alla på arbetsplatsen upplever att man i arbetsgemenskapen hjälper varandra och lyckas tillsammans. Enligt henne påverkas säkert arbetshälsan även av att de vistas utomhus och rör sig mycket under arbetsdagen.
– Visst är det skyndsamt, vilket naturligtvis syns om arbetarna är sjuka. Vi arbetar alla för samma mål och funderar på vad vi kunde göra, berättar Blomqvist.
De studerande som kommer till servicecentralen överraskas positivt
Sillanpää och Hämäläinen som arbetar i Gustafsgårds servicecentral berättar att utmaningarna inom social- och hälsovårdssektorn syns i deras arbete till exempel genom att arbetet med äldre kanske inte ses som det mest lockande alternativet.
– De fysioterapistuderande som kommer till oss har inte i första hand tänkt sig att de vill komma och arbeta med äldre. Det är ganska roligt att vi kan överraska dem positivt och att de förstår att deras uppfattning om att arbeta med äldre är begränsad. Jag tänkte inte själv heller att jag efter utexamineringen skulle börjar arbeta med äldre, berättar Hämäläinen.
Sillanpää nämner att arbetet inte heller är likadant hela tiden, utan att man får bearbeta och planera sitt eget arbete.
– Kunderna litar på oss, säger hon.
Hämäläinen berättar att hon varje dag upptäcker att hon utför betydelsefullt arbete.
– I detta arbete kan man använda kreativitet och den egna kompetensen kan utnyttjas i stor utsträckning, berättar hon.
75 procent av respondenterna skulle rekommendera Helsingfors som arbetsgivare
I personalenkäten Fiilari var ett bra resultat till exempel att 91 procent av respondenterna upplever att man hjälper varandra i arbetsgemenskapen och lyckas tillsammans. Av enkäten framgår att en del mår bra men att en del mår mycket dåligt. 21 procent av respondenterna ger arbetshälsan vitsordet 10 medan 37 procent ger vitsordet 4. Positivt är att 75 procent av respondenterna skulle rekommendera Helsingfors stad som arbetsgivare för sina vänner.
– Det är glädjande att viljan att rekommendera ökar igen. Utmaningarna förra året skapade en klar grund för personalens förtroende och engagemang, vilket är förståeligt, men nu håller vi på att återgår till en normal situation, säger personalchefen Petri Lumijärvi.