Försöket med Omasuuntima-tjänsten fortsätter 2023

Kunden och vårdpersonalen använder Omasuuntima tillsammans på mottagningen, under ett möte eller på sjukhuset. Kunden och vårdpersonalen har var sin uppsättning av frågor som kunden använder för att bedöma sina resurser och vårdpersonalen för att bedöma svårighetsgraden i kundens situation.
Lapsi neuvolassa
Bild: Helsingin kaupunki

Omasuuntima är en riksomfattande digital tjänst för kundgruppssegmentering som produceras av DigiFinland och som används i flera välfärdsområden. Omasuuntima är en förbättrad version av Suuntima, som testades i Helsingfors hösten 2022, och den innehåller nya funktioner. 

Frågorna i Omasuuntima hjälper kunden att förstå sin egen situation. Vårdpersonalen kan med hjälp av svaren bemöta kunden individuellt och på ett kraftgivande sätt. Omasuuntima vägleder kunden och vårdpersonalen att välja den servicestig och de stödåtgärder för egenvården som passar kunden bäst. 

De flesta kunderna upplevde sig ha nytta av Suuntima 

Tjänsten Suuntima testades hösten 2022 på Nordsjö hälsostation, Dals sjukhus och två mödrarådgivningsbyråer, vid den rehabiliterande bedömningsenheten, i utredningen av arbetsförmågan, inom rådgivningen om arbetsförmåga och arbetshälsa samt första linjen-tjänsten. Erfarenheter av användningen av tjänsten samlades in från kunder och vårdpersonal. 

De flesta av de 42 kunder (88 %) som deltog i försöket upplevde sig ha nytta av Suuntima. Baserat på erfarenheterna från Nordsjö hälsostation verkar kundgruppssegmentering vara nyttig med tanke på såväl kundernas och vårdpersonalens erfarenheter som effektiviteten. 

Försöket med Suuntima-tjänsten gav bra lärdomar, även om personalen inte hann få in en rutin i användningen av tjänsten. I fortsättningen behöver man stärka personalens förståelse av kundgruppssegmentering och dess fördelar samt främja förändringen i verksamheten genom samtal och planering tillsammans med chefer och yrkespersoner. 

Målet är att kunna fortsätta försöket gällande användningen av Omasuuntima under 2023 vid de enheter inom social- och hälsovården som blivit utvalda till fortsättningen av försöket. 

Kundgruppssegment har granskats inom social- och hälsovårdens tjänster i Helsingfors sedan 2016, men innan man fick Suuntima saknades ett gemensamt verktyg för bedömningen. Med hjälp av kundgruppssegmentering kan man identifiera kundens olika resurser och behov och tillsammans med kunden fundera på vilken servicestig och vilka stödåtgärder för egenvården som är ändamålsenliga. 
 

Text Katri Kangas