Helsingfors stadsstrategi har ställt upp målet att vara det mest hållbara resmålet i världen. Detta mål uppnåddes i oktober 2024, då Helsingfors rankades högst i indexet Global Destination Sustainability (GDS), som mäter hållbarheten för internationella resmål. Indexet bedömer hållbarheten hos resmål i fyra olika kategorier med hjälp av över 77 indikatorer.
GDS-indexet bedömer resmålens hållbarhet på ett mångsidigt sätt: både klimatåtgärder, avfallshantering och invånarnas delaktighet, tillgänglighet, inkludering och säkerhet beaktas i indexet. Även åtgärder som vidtas av företag inom turismsektorn påverkar indexet. GDS-indexet baseras på FN:s hållbarhetsstandard för turism och utvecklas ständigt i takt med att standarderna höjs varje år.
Förutom hållbarhet vill Helsingfors vara en livlig och attraktiv turiststad. Staden vill att dessa mål ska styra utvecklingen av turismen på ett sätt som gynnar såväl lokala invånare och företag som besökare i staden.
Arbetsplatser för tusentals Helsingforsbor
År 2023 kommer turistnäringen att sysselsätta nästan 28 000 personer i Helsingfors, eller cirka 8 procent av alla sysselsatta i Helsingfors. Turismen består bland annat av inkvarteringsrörelser, besöksobjekt såsom museer och nöjesparker, restauranger, mötes- och kongresstjänster, natur- och kulturrelaterade programtjänster samt transporttjänster.
Unga och invandrare står för en stor del av sysselsättningen inom turistnäringen. Mer än 20 procent av alla som arbetar inom turismen i Finland är unga eller invandrare.
Turismen stärker stadens livskraft och stöder lokala tjänster
De pengar som turisterna spenderar på tjänster utvecklar inte bara tjänster för turister, utan stärker också de tjänster som används av alla stadsbor. Dessutom ger turismen inte bara en utkomst för dem som arbetar direkt med turism, utan har en bredare inverkan på stadens ekonomiska och sociala livskraft.
– Turismen har också en betydande inverkan på stadens livskraft, gatubilden och de tjänster som erbjuds, till exempel butiker och restauranger. De inkomster som besökarna genererar stärker också stadens kulturella hållbarhet, säger turismchef Nina Vesterinen vid Helsingfors stad.
Även Helsingforsborna drar nytta av transportförbindelserna
En stark turistnäring stöder och möjliggör tillväxt i andra sektorer och skapar fördelar för alla stadsbor. Turismen har även betydande multiplikatoreffekter som sträcker sig till andra sektorer, såsom byggverksamhet, transport och handel.
På samma sätt upprätthåller turismen även mångsidiga transportförbindelser runt om i världen. Även lokalbefolkningen drar nytta av dessa förbindelser. Dessutom är goda transportförbindelser viktiga för försörjningstryggheten och för att internationella företag ska kunna etablera sig i Helsingfors. Turismen stärker också Helsingfors internationella profil när det gäller investeringar, nya företag och kvalificerad arbetskraft.
Turismen växer på ett kontrollerat sätt
Helsingfors vill fortsätta att vara det mest hållbara resmålet i världen. Samtidigt har staden som mål att avsevärt öka antalet besökare. Dessa mål kan uppnås samtidigt genom att utveckla hållbar turism i samarbete med stadsborna, företag, föreningar och offentliga aktörer.
Helsingfors följer regelbundet upp Helsingforsbornas attityder gentemot turismens utveckling och tillväxt. Detta säkerställer att turismen som använder samma stadsrum som lokalbefolkningen först och främst tjänar Helsingforsborna. För närvarande ses turismen som något mycket positivt, men staden skulle reagera om undersökningen visade något annat.
– Helsingfors står sig särskilt väl i den internationella jämförelsen när det gäller hur företagen har skött sin andel ur ett hållbarhetsperspektiv. Till exempel är de flesta hotell miljöcertifierade, liksom ett stort antal attraktioner och aktiviteter. Detta visar på turismaktörernas starka engagemang för att främja hållbarhet, säger specialplanerare Jukka Punamäki vid Helsingfors stad.
Helsingfors är den överlägset största resedestinationen i Finland
Av alla resemål i Finland är Helsingfors det mål där turister spenderar mest på tjänster, med totalt cirka 1,5 miljarder euro 2023. Det var en ökning med hela 25 procent jämfört med året innan. Turismen i Helsingfors har ökat trots att den tidigare viktiga ryska utgångsmarknaden saknats helt. För 2024 visar registrerade övernattningar i inkvarteringsrörelser tillväxt och det förväntas att 2018 års rekord för turisternas användning av pengar också kommer att slås under innevarande år.
Helsingforsare: din respons hjälper oss att utveckla turismen i Helsingfors
Helsingfors vill att stadsborna ska kunna delta i utvecklingen av turismen i Helsingfors. Enligt handlingsprogrammet för turism och evenemang 2022–2026 ska Helsingforsbornas välbefinnande vara utgångspunkten för all utveckling.
Respons om turismens inverkan på stadsbornas dagliga liv samlas in regelbundet. I tidigare undersökningar har staden bland annat fått respons om utveckling av skyltning, offentliga toaletter och turistbusstrafik. Baserat på responsen har Helsingfors utvecklat alla dessa. Till exempel har nya toaletter byggts vid populära resmål.
Ge respons senast 22.12.
Helsingfors stad vill höra stadsbornas förslag till utveckling. Senast 22.12. kan du berätta för oss hur turismen påverkar ditt dagliga liv, och om du har några utvecklingsförslag. Utvecklingsförslagen kan gälla exempelvis kollektivtrafik, stadens prydlighet, skyltning, evenemang, tjänster eller sevärdheter. Förslagen kan också belysa hur turismen påverkar ditt dagliga liv.
Baserat på resultaten av enkäten kommer Helsingfors stad att utvecklas för att bli mer funktionell och trivsam för både turister och lokalbefolkningen. Resultaten kommer att sammanställas och publiceras under våren 2025.