Helhetssituationen för löneutbetalningen i Helsingfors har förbättrats

Helhetssituationen för löneutbetalningen i Helsingfors stad har fortfarande förbättrats. Antalet nya lönefel låg under tre procent i juni. I juni var andelen faktiska lönefel 2,2 procent. Andelen är lägre än när det tidigare lönesystemet var i bruk.
Helsingin kaupungintalo.
Bild: Lauri Rotko

Under juni minskade antalet icke-korrigerade fel, dvs. korrigeringsskulden, med 9 procent för alla feltyper. I juni bromsades minskningen av korrigeringsskulden av att löneresurserna koncentrerades till verifieringen av de allmänna ökningar, förlikningar och engångsposter som skulle utbetalas. Deras utbetalning som helhet lyckades mycket bra.

Antalet kontakter relaterade till fel ökade som väntat i lönekundtjänsten i juni, eftersom personalen hade frågor relaterade till ökningarna. Situationen förväntas återgå till det normala efter sommaren.

Vissa av stadens anställda har fått flera skattebeslut

Vissa av dem som för närvarande arbetar för staden eller som arbetade år 2022 har fått flera skattebesked för år 2022 från Skatteförvaltningen. De extra skattebesluten beror på att korrigeringarna av inkomstregistret skett i olika takt. 

Ett antal skattebeslut kan ha utfärdats även för dem vars löner inte påverkats av felen. Om skattebeslutet innehåller felaktiga uppgifter återställs de korrekta uppgifterna automatiskt och ett nytt skattebeslut utfärdas. Det nya skattebeslutet ersätter det tidigare. 

Datumet för återbetalningen kan senareläggas och det belopp som ska betalas kan ändras om man har fått ett nytt skattebeslut. Detta är normal praxis enligt lagen och gäller alla skattebetalare.

Helsingfors stad och Skatteförvaltningen säkerställer tillsammans att personalens uppgifter i inkomstregistret är korrekta före utgången av skatteåret den 31.10 och att de korrekta uppgifterna används vid beskattningen.