Designfestivalen Helsinki Design Week arrangeras den 9–19 september. Man kan delta i det mångsidiga programmet både på nätet och i staden. Skolelevernas Kulturstig och PechaKucha-presentationer, liksom installationsserien Barnens fönster, är en del av Helsingfors stads program på festivalen.
Temat för årets Helsinki Design Week är Vad är klokt? Definitionen av visdom övervägs med cirka 80 designevenemang valda genom öppen sökning. Programmet har något att titta på och göra för både yrkesfolk inom design och stadsbor som är intresserade av design.
Huvudevenemanget som planerades till Glasshouse Helsingfors måste ställas in på grund av de tidigare mötesrestriktionerna som infördes av regionalförvaltningsverket, men coronasäkra besök arrangeras bl.a. till showrummen och studiorna då de har öppna dörrar, till mindre utställningar och verkstäder och vandringsrundturer för hela familjen. Design Market som har varit en publikfavorit från år till år arrangeras också i år den 10–12 september i butiker och på nätet.
Bekanta dig med
programmet för Helsinki Design Week(Länk leder till extern tjänst)
Barnens fönster tar över Helsingfors centrum
Som en del av programmet för barnens designvecka dyker en serie installationer som kombinerar illustration och design av barnlitteratur upp i skyltfönstren i Helsingfors centrum, där verken tillverkas inför publiken. Formgivare och andra skapare från den kreativa industrin har bjudits in för att skapa installationerna, som tillsammans med nordiska toppillustratörer designar och monterar installationerna, och gör därmed också designprocessen synlig för publiken.
Installationerna som är avsedda för hela familjen kan ses dygnet runt under hela festivalen. Barnens fönster genomförs i samarbete med Helsingfors stads kultur- och fritidssektor.
Läs mer om Barnens designvecka och Barnens fönster(Länk leder till extern tjänst)
Skoleleverna bekantar sig med designmetoder genom PechaKucha-presentationer
Skoleleverna i Helsingfors kan delta i Helsinki Design Week genom Barnens PechaKucha-presentationer. PechaKucha är ett presentationsformat utvecklat av japanska arkitekter, där talaren kan prata om sitt valda ämne med hjälp av 20 bilder och har en tid på 20 sekunder för varje bild. PechaKucha har redan i 20 år varit en av de mest populära evenemangen under Helsinki Design Week, och Barnens PechaKucha som lanserades förra året får således en fortsättning denna höst.
Med konceptet PechaKucha bekantar sig skoleleverna med designtänkande, eftersom metoder från designen dras nytta av vid val av ämnen och planering av talen. SuoMu – Föreningen för designfostran i Finland har deltagit i utvecklingen av materialet för PechaKucha.
Barnens PechaKucha ingår i Helsingfors stads Kulturstig-program och genomförs tillsammans med fostrans- och utbildningssektorn.
Läs mer om Barnens PechaKucha-presentationer (Länk leder till extern tjänst)
Diskussioner om utvecklingen av en klok stad
Temat för festivalen, Vad är klokt?, inkluderar bl.a. en paneldiskussion av Newil&Baus som hålls den 15 september, där Steven Holl, känd som Kiasmas arkitekt, Anni Sinnemäki, biträdande borgmästare för stadsmiljön, Hanna Harris, Helsingfors designchef, Samuli Woolston, arkitekt och Petri Ylivuori, vd för Newil&Bau, delar tankar om nybyggnation och utvecklingen av en klok stad.
Läs mer och anmäl dig till webbinariet: Newil&Bau: Att bygga en bättre stad(Länk leder till extern tjänst), 15.9. kl. 15–16
Mer
information:
Programmet(Länk leder till extern tjänst) för Helsinki Design Week(Länk leder till extern tjänst)
Helsinki
Design Week som arrangeras årligen i september, är en av de nordiska ländernas
största designfestivaler. Helsingfors stad är festivalens huvudsakliga
samarbetspartner.
Foto: HDW