Stadsmiljösektorns
kundtjänstpunkt på Sörnäsgatan 1 och kundtjänsten för lokaltjänsternas
bostadsuthyrning på Elimägatan 5 betjänar tills vidare främst via nätet och
telefon. Kunder uppmanas att enbart fysiskt komma till kundtjänsten ifall de
inte kan sköta ärendet via nätet eller per telefon.
Information om tillgängliga telefon- och nättjänster kan fås genom att ringa numret 09 310 22111. Information kan också fås från stadens webbplats, till exempel från stadsmiljösektorns webbplats Kontaktuppgifter och respons.
Vi ber beakta att det får vara 10 personer samtidigt i vårt kunsservice. Vänligen vänta vod behov på din tur utanför kundserviceutrymmet.
Kundtjänsten för Stadin asunnot (förmedling av stadens hyresbostäder) och informationstjänsten för ledningar fungerar tillsvidare enbart på distans. Öppettiderna har förkortats vid kundtjänsten för lokaltjänsternas bostadsuthyrning vid kundtjänsten för lokaltjänsternas bostadsuthyrning.
Ansökning av parkeringstillstånd förändras tillsvidare
Vi ber våra kunder att ringa kundtjänsten på numret 09 310 22111 när de behöver
- ett nytt parkeringstillstånd för invånare
- ett nytt parkeringstillstånd för företag
- förlängning av nuvarande parkeringstillstånd för företag.
Tjänstemannen kontrollerar under telefonsamtalet kundens rätt till ett parkeringstillstånd. Ifall kunden har rätt till tillståndet, ger tjänstemannen kunden anvisningar för hur man kan lösa ut tillståndet.
Även byggnadstillsynens arkiv samt kundtjänsten för markanvändning och
byggande fungerar i första hand på distans
Öppettiden för arkivets telefontjänst har förlängts på grund av undantagstillståndet. Tjänsten är öppen må–to kl. 9.00–13.00. I brådskande ärenden kan du ringa telefontjänstens nummer 09 310 26301. Icke brådskande ärenden kan skickas per e-post till adressen arkisto@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post).
Mer information om distanstjänster:
- Man kan köpa och granska byggnadsritningar genom Arska(Länk leder till extern tjänst)-tjänsten och i Lupapistes butik(Länk leder till extern tjänst). Ifall den information eller det material du behöver inte finns i dessa tjänster, uppmanar vi dig att i första hand kontakta fastighetens innehavare (ägare, husbolag, disponent). Fastighetens innehavare har ett omfattande ansvar för förvaring av dokument gällande byggande och ombyggnad.
- Byggnadstillsynens rådgivning betjänar genom Lupapiste-tjänstens(Länk leder till extern tjänst) stödportal. Du kan också hitta hjälp bland byggnadstillsynens
anvisningar. - Mätningstjänster för byggare ansöks i första hand per e-post från adressen asiakaspalvelu.kmo@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post).
- Källmaterial för byggnadsplanering fås från Karttakori-tjänsten(Länk leder till extern tjänst). Förfrågningar tfn 09 310 22111.
- Stadsmätningens
e-tjänster hjälper när du behöver bl.a. kartor, ledningsinformation eller geotekniska undersökningar.
- Nyhet: Lokaltjänsternas bostadsuthyrning på Elimägatan 5 har förkortade öppettider
- Nyhet: Kundtjänsten för Stadin asunnot är stängd, men distanstjänsterna fungerar