I stadsstyrelsens utlåtande konstateras att det utöver trafikregler och trafikledning behövs effektivare metoder för att direkt och proaktivt påverka grundorsaken till olägenheterna med elsparkcyklar, d.v.s. deras stora antal. Ett koncessionssystem är det effektivaste av de enskilda lösningsalternativen och skulle bäst möjliggöra en utveckling av marknaden och en effektiv hantering av olägenheterna. För verksamhet som kräver tillstånd är det möjligt att införa begränsningar gällande körhastigheter, körförbud och parkering.
Helsingfors stad föreslår ett lagförsök för att snabbt införa ett system för verksamhetstillstånd med bestämmelser om antalet elsparkcyklar.
På mötet uppmanade stadsstyrelsen dessutom stadskansliet att inleda ett offentligt ansökningsförfarande för att tillsätta tjänsten som kanslichef. Stadens centralförvaltning leds av kanslichefen som utses för högst sju år. Den nuvarande kanslichefens tjänsteförhållande på viss tid upphör nästa oktober.