Totalrenovering av parken samt trafikändringar planeras vid Södra och Norra Hesperiagatan

En totalrenovering planeras för parkområdet mellan Södra och Norra Hesperiagatan. Det finns också planer på att göra ändringar i trafiken i området. Utgångspunkterna för planerna presenteras på en invånarpromenad tisdagen den 29 augusti kl. 17–19.
Puistossa kasvaa isokokoisia puita ja risteilee hiekkateitä. Nurmella on iso muistomerkki.
I Hesperiaesplanaden finns bland annat ett minnesmärke över president Risto Ryti. Bild: Teina Ryynänen

Hesperiaesplanaden ligger mellan Södra och Norra Hesperiagatan och sträcker sig från Edesviken till Mannerheimvägen. Den historiska parken behöver en totalrenovering. Staden utarbetar planeringsprinciper för denna under hösten. Cykelleden som går genom parken flyttas till gatuområdet, och därmed uppgörs också en trafikplan för området.  

Totalrenovering av parken planeras 

Syftet med planeringen är att bevara och stärka parkens särdrag. Hesperiaesplanaden kännetecknas bland annat av trädrader som avgränsar gatorna och parken, klippta hagtornshäckar, alléer och vidsträckta fältområden.  

I planeringsprinciperna går man också igenom belysningen och inredningen i parken, hanteringen av dagvatten, parkens naturvärden samt en etiskt lämplig miljö kring minnesmärkena i parken. I arbetet tar man även ställning till principerna för förnyandet av parkens trädrader. Man beaktar också den framtida totalrenoveringen av Lekparken Taivallahti.  

Cykelleden flyttas från parken till gatuområdet 

Genom Hesperiaesplanaden går cykeltrafikens huvudled från Edesviken till Tölöviken. Vägen genom parken är problematisk vad gäller både tydligheten och smidigheten i cykeltrafiken. Målet är att ta bort den otydliga cykelleden från parken och flytta den till gatuområdet. I fortsättningen sker cykeltrafiken antingen på enkelriktade cykelfält eller på samma körbana som biltrafiken. Genom förändringarna blir också gångbanan i parken mer trivsam.

Om man under planeringen beslutar sig för att införa enkelriktade cykelfält skulle antalet parkeringsplatser minska betydligt på Norra och Södra Hesperiagatan. Under planeringen undersöker man också andra alternativ. Målet är att avlägsna så få parkeringsplatser som möjligt från gatorna. 

Målet är att göra biltrafiken lugnare på gatorna bredvid parken genom avsmalningar och upphöjningar som verkar genom att sänka körhastigheten. Under planeringen undersöker man också möjligheten att lägga till ett övergångsställe vid Runebergsgatan för att göra det lättare för fotgängarna att röra sig genom parken.  

Välkommen att diskutera trafiken och parken den 29 augusti 

Målen för totalrenoveringen av parken och trafikarrangemangen diskuteras på en invånarpromenad tisdagen den 29 augusti. Promenaden börjar i den västra änden av Edesviken kl. 17 och slutar i östra delen av parken framför Mannerheimvägen kl. 19. Vi startar vid parkens öppna gräsplan vid Norra Hesperiagatan 33. Under promenaden stannar vi två gånger: första gången på parkens sandplan och andra gången vid Tölötorggatan. Ett mer detaljerat program på finska inklusive tidtabell för invånarpromenaden finns i Helsingfors stads evenemangskalender på adressen tapahtumat.hel.fi.
   
För totalrenoveringen av parken uppgörs planeringsprinciper som behandlas i stadsmiljönämnden i början av 2024. I planeringsprinciperna går man igenom målen och utgångspunkterna för renoveringen av parken. Dessa styr den fortsatta planeringen av parken. Uppskattningsvis kommer parken att totalrenoveras år 2027–2028.  

Alternativa utkast till trafikplaner görs för trafikarrangemangen. Invånarna kommer få kommentera utkasten. Om dessa meddelas närmare senare på hösten. Trafikplanen kommer uppskattningsvis läggas fram för beslut i början av 2024.