Unga testar sina affärsidéer i Helsingfors sommarföretagarprogram

Helsingfors stad har redan under flera år erbjudit 15–29-åriga unga möjlighet att bekanta sig med arbetslivet genom sommarföretagande.

Fyrtio ivriga unga har börjat i Helsingfors sommarföretagarprogram vars praktiska genomförande i år handhas av huvudstadsregionens 4H och TAT. De unga företagarna önskar arbetserfarenhet och nyttiga nätverk av sommaren.

Helsingfors stad har redan under flera år erbjudit 15–29-åriga unga möjlighet att bekanta sig med arbetslivet genom sommarföretagande. Till TAT:s (Ekonomi och ungdom) och huvudstadsregionens 4H:s sommarföretagandeprogram ansökte denna vår drygt hundra unga, varav fyrtio lyckosamma får genomföra sin affärsidé. Helsingfors stöder deltagarna med en sommarföretagssedel på 300 euro.

I kriterierna för valet av sommarföretagare betonades ungas affärsidéer och engagemang i företagande. Tidigare arbetserfarenhet krävs inte.

”Vi önskar att programmen ska sänka tröskeln för företagande och att det ska bli ett möjligt alternativ till lönearbete för unga. Många ungdomar har specialkunnande som skulle kunna produktifieras som lönsam och attraktiv affärsverksamhet”, tror NewCo Helsinkis företagsrådgivare Maria Korpisalo.

Korpisalo har i sitt arbete upptäckt att unga ofta känner sig osäkra inför byråkratin i samband med att starta eget, såsom valet av företagsform.

”Man behöver dock inte oroa sig för detta eftersom det finns hjälp för allt. Till exempel kräver inte sommarföretagande att man startar eget, utan företagsverksamhet kan drivas exempelvis genom lätt entreprenörskap eller genom att använda faktureringstjänster.”

Sommarföretagarna får utbildning och mentorer

TAT och huvudstadsregionens 4H ordnade utbildningar under våren för de utvalda unga. Där introducerade experter i affärsplan, produktifiering, beskattning och företagsformer. Båda sommarföretagarprogrammen kan förutom inkomster också ge studiepoäng.

”I programmet Yrityskesäs (Företagssommar) utbildning fick unga goda grundläggande kunskaper som de nu får testa i det praktiska arbetet. 90 procent av de unga som förra året deltog i programmet skapade försäljning genom att sysselsätta sig själva”, säger huvudstadsregionens 4H:s utvecklingschef Joni
Nissilä.

TAT:s projektkoordinator Veera Träskelin påpekar att unga under sommaren stöds av mentorer som man kan vända sig till i problemsituationer.

”Vi vill att unga lär sig att förhålla sig lösningsorienterat även till företagandets utmaningar, eftersom de också är en del av arbetslivet. Utifrån responsen från tidigare år har vi sett att unga efter programmet Kesäyrittäjä (Sommarföretagare) har ovanligt positiva uppfattningar om företagande.”

Helsingfors stad ger sommarföretagarna i år en gratis försäljningslokal i Hagnäs saluhall som alla kan utnyttja i tur och ordning. Unga firar Yrityskesäs avslutningsevenemang i sina egna grupper i augusti.

Klasskamrater utvecklade en egen kexdeg

16-åriga Sabi Turkki, Kate Mwasi och Ronja Tuominen tejpar en prislista på sin försäljningskärra i Esplanadparken. För tre euro får man en burk kexdeg Doh Doh som kompisarna har tilverkat en hel enorm bunke full av föregående kväll.

De 16-åriga gymnasisterna fick sin affärsidé i början av året när de funderade över vilken produkt som skulle vara efterfrågad i Finland. De kom på amerikansk kexdeg som är en populär efterrätt i New York. Sabi, Ronja och Kate började produktutvecklingen och skapade ett eget recept.

”Vi ville utveckla en vegansk produkt eftersom dess hållbarhet är bättre. Denna innehåller inte ägg och margarinet är också vegetabiliskt. Även serveringskärlen har tillverkats av återvunna material”, säger Turkki.

På matematiklektionerna i skolan gjordes lönsamhetskalkyler när unga företagare funderade över ett passande pris för sin produkt. I 4H:s företagsutbilning lärde de sig om marknadsföring och fakturering.

”Vi gör reklam för Doh Doh i första hand på Instagram där vi alltid berättar var vår försäljningskärra är. Kunderna kan betala med Mobilepay och vi kommer även att få en betalterminal. Vi har ännu inte startat ett företag: vi vill först testa hur bra produkten kommer att sälja”, motiverar Mwasi och Tuominen.

Företagandets frihet lockar

Genom
Artturi Huhtakangas företag Kitarallaa får vem som helst lära sig grunder i gitarrspel. Paketet med sex lektioner kostar 99 euro. En halvtimmes introduktion lovar den unge musikern gratis. Marknadsföring sker på hans Instagramkonto.

”Jag ville erbjuda spellektioner till ett förmånligt paketpris och individuellt skräddarsytt så att eleverna får önska låtar. Jag tänkte börja med enkla låtar tillsammans med kunderna för bästa resultat under den korta tiden"; säger Huhtakangas.

Den 19-årige unge mannen hörde talas om 4H:s program Yrityskesä av sin kompis som redan har startat eget. Huhtakangas planerar också att grunda en firma. Han har bekantat sig med skillnaderna mellan företagsformer på företagarkursen.

”Företagandets frihet intresserar mig. Jag skulle vilja skapa mitt eget unika jobb, där jag skulle kunna kombinera musik med marknadsföring. Jag önskar att jag under denna sommar får många kunder och nya nätverk.”

Viola
Igbinidu, 17,
som blev invald i TAT:s program Kesäyrittäjä, är också entusiastisk över möjligheterna för en annorlunda jobbsommar. Igbinidu njuter av att jobba med händerna och jobbar för tillfället en egen smyckeskollektion som består av bland annat nyckelband.

”Min målgrupp är sjukskötare eftersom de använder nyckelband för sina passerkort. Jag har frågat om deras önskemål om färger och stil. Priset skulle beroende av material vara lite under eller över 30 euro”, räknar företagaren.

Smycken ska hon sälja åtminstone i sina kanaler på sociala medier och i Hagnäs saluhall. Igbinidu är även intresserad av att grunda en webbutik.

”Företagande som bisyssla skulle kunna vara ett bra sätt att skaffa mig extra inkomster och finansiera studierna. Jag önskar att jag efter gymnasiet kommer in för att studera statsvetenskap eller internationell politik. Jag skulle vilja ha ett meningsfullt jobb.”

NewCo Helsinki erbjuder kostnadsfri rådgivning för dem som är intresserade av företagande, bekanta dig med tjänsterna på adressen https://newcohelsinki.fi/sv/(Länk leder till extern tjänst).

Nyhets bild: 

Sabi Turkki, Kate Mwasi
och Ronja Tuominen

utvecklade en egen
kexdeg. (Sanna Wallenius)