Socionom Lisa Sirén har tid att tala med kunder

Lisa Sirén, 25, rådger äldre Helsingforsare i Seniorinfo.
Lisa Sirén
Bild: Virpi Velin

Det är bra att ha en kollega att bolla med

"Vårt team på 15 personer har en jättebra arbetsgemenskap. Jag uppskattar att teamet är så mångsidigt. Vi har olika ålder, utbildningar och livssituationer. En del har barn, en del har husdjur. Under de två åren jag jobbat här har vi hunnit med gemensamma aktiviteter som Escape room, yoga, besök på travbanan Vermo och att äta ute. Kring jul, då det är Seniorinfos årsdag, brukar vi också hitta på något gemensamt.

Vår målgrupp är äldre Helsingforsare och deras närstående, som med låg tröskel ska få rådgivning. Många äldre uttalar sin tacksamhet över att få hjälp. Vi har tid att tala med dem och behöver inte följa någon klocka. Ibland kan samtalet ta en timme. Vid behov inleder vi kartläggningar och bedömningar av de äldres servicebehov. Sedan sänds ärendet vidare till en klienthandledare.

Enligt lag är en äldre person minst 65 år men yngre som behöver hemvård ska också vända sig till oss. Så till och med 20-åringar har kontaktat oss. Vi får ganska många orosanmälningar som gäller äldre. Då behöver anmälaren inte känna till åldern, bara personens namn och adress. Ett vanligt fall är att någon sett sin gamla granne bli utlåst, eller ha för lite kläder på för årstiden. Apotekspersonal kan också reagera på att kunden är ovårdad och inte verkar förstå vad man pratar om. När vi får en orosanmälan inleder vi en utredning av den äldres situation.

Jag tycker om fältarbetet då man får träffa människor ansikte mot ansikte.

Folk kontaktar oss mest per telefon, eller via e-post och chatt men vi har också några info-punkter. För att etablera Seniorinfo har vi haft pop-up-ställen bland annat på torg, i bibliotek och i köpcentrum. Dessutom finns vi i Nordsjö varje tisdag och i Fiskehamnen varje onsdag. Jag tycker om fältarbetet då man får träffa människor ansikte mot ansikte. Till mina arbetsuppgifter hör också det digitala området. Jag uppdaterar nätsidor, Facebook och Twitter. Sedan har jag olika möten, både med teamet och med samarbetsparter.

Lisa Sirén
Bild: Virpi Velin

Vi har pratat om att det finns mycket tyst kunskap i teamet som inte når alla.  Så för ett år sedan började vi med inbördes mentorskap. Det betyder att man i tre månaders tid har en av sina arbetskamrater som par. Varje månad ska paret träffas i en och halv timme och lära ut saker till varandra. Jag har till exempel fått lära mig om klient- och patientdatasystemet Apotti. Själv har jag visat en kollega hur man använder appen Forms i Microsoft Teams. Vi har också utvecklat mentorskapet så att det numera även handlar om arbetshälsa och trivsel på jobbet.

Seniorinfo startade för fyra år sedan och under den tiden har bara en anställd fortsatt vidare. Alla andra har stannat kvar.

En sak vi försöker påverka är att göra Seniorinfos kontor mera tillgängligt. Just nu ligger det på sjätte våningen på Gökgränd i Sörnäs. Dörren hit är låst och en vaktmästare släpper in folk. Det är inte direkt lättillgängligt. Jag önskar att Seniorinfo var mera synligt, till exempel att det fanns stora klisterlappar med namnet på.

Jag och en annan kollega är svenskspråkiga och det är skönt att ha en annan svenskspråkig i teamet. Vi blir ofta tvungna att själva översätta saker från finska för vi kan inte skicka allt till översättning. Då är det bra att ha en kollega att bolla med. På tal om svenska så finns det ofta brist på svenskspråkig personal i Helsingfors. Det lönar sig att skicka in en öppen ansökan."