Kauppatorin parannustarpeita on kartoitettu yhteistyössä yrittäjien, kaupunkilaisten ja eri toimijoiden kanssa viime vuosina. Tarpeet liittyvät muun muassa torilla ja sen ympäristössä liikkumiseen, alueen ilmeeseen sekä torikauppaan ja vesiliikenteeseen.
Kauppatorin asemakaava on 1890-luvulta ja ei palvele tätä päivää. Nyt on käynnissä asemakaavan muutos, joka varmistaa torin tärkeiden rakennusten ja arvokkaiden aukioiden säilyttämisen sekä toivotut uudistukset alueen käytön ja oleskelun sujuvoittamiseksi. Suunnittelualue kattaa Kauppatorin ja Vanhan kauppahallin alueet laitureineen, sekä Havis Amandan aukion. Jatkossa alueet tulevat muodostamaan yhtenäisen kokonaisuuden.
Tavoitteena selkeämmät avoimet aukiot
Alue säilyy jatkossakin avoimena ja merellisenä, joka houkuttaa kaupunkilaisia ja matkailijoita asioimaan ja viettämään aikaa. Yhtenä asemakaavamuutoksen tavoitteena on selkeyttää aukioita ja niillä kulkemista. Tätä tehdään parantamalla jalankulun ja pyöräilyn reittejä, lisäämällä esteettömyyttä ja turvallisia ylityspaikkoja.
Torikaupan ja vesiliikenteen tarpeita tutkitaan
Kauppatorin torikauppa ja Helsingin merellisen strategian mukaisesti sähköistyvä vesiliikenne tarvitsevat erilaisia teknisiä järjestelmiä, kuten sähköä sekä vesi- ja jätehuoltoa. Nykyiset järjestelyt ovat monilta osin vanhentuneita ja käyttömääriin nähden riittämättömiä. Ne ovat syntyneet tarpeesta vuosien saatossa. Niitä ole suunniteltu yhtenä kokonaisuutena, joka huomioisi alueen kulttuurihistoriallinen arvokkuuden ja ilmeen.
Asemakaavoituksen yhteydessä tarkastellaan, voisiko torille sijoittua toimintoja yhdistävä huoltorakennus, sekä miten sähköistyvän vesiliikenteen tarvitsemat järjestelmät voisi sopia arvokkaaseen ympäristöön.
Alueen historialliset arvot keskiössä – Vanha kauppahalli suojellaan
Kauppatorin rooli kulttuurihistoriallisesti tärkeänä kohteena on yksi suunnittelun lähtökohta. Tavoitteena on säilyttää merkittävimmät rakennukset, rantamuurit sekä alueen merellinen luonne. Suomenlinnan lauttapaviljonki, Siltavahdin koppi ja Vanha Kauppahalli sekä Havis Amandan patsas ja Keisarinnan kivi suojellaan kaavassa.
Kaava ohjaa tori- ja oleskelukalusteiden, pintamateriaalien ja teknisten ratkaisujen laatua alueen arvoon ja luonteeseen soveltuvaksi. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että torin nupukivi kunnostetaan ja säästetään. Lisäksi suunnittelussa kiinnitetään tavallista enemmän huomiota siihen, miten esimerkiksi jätepisteet sovitetaan arvokkaalle torille.
Nyt kerätään mielipiteitä osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta
Asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan voi tutustua 29.11–20.12. välisenä aikana. Kirjalliset mielipiteet osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta sekä valmisteluaineistosta tulee lähettää 20.12.2024 mennessä Helsingin kaupungin kirjaamoon.
Tutustu Kauppatorin suunnitteluaineistoon karttapalvelussa:
Kauppatorin suunnittelun vaiheet
-
Taustaselvitykset
Kaavan ja kehittämistyön taustaksi on laadittu erilaisia selvityksiä. Näitä ovat esimerkiksi Kauppatorin kaupunkirakennehistorian selvitys (vuodelta 2016), liikenteellinen tarkastelu (vuodelta 2017), vesiliikenneselvitys (vuodelta 2018) sekä Kauppatorin toiminnallinen tarkastelu (vuosilta 2018 ja 2019).
Kauppatorille tehtiin suunnitteluperiaatteet vuorovaikutuksessa alueen yrittäjien, sidosryhmien ja kaupunkilaisten kanssa vuonna 2016. Suunnitteluperiaatteissa on hahmoteltu kehittämisen suuntaviivat.
Suunnittelualuetta koskevat suunnitelmat, päätökset ja selvitykset löytyvät karttapalvelusta.
-
Kaavatyön aikaisemmat vaiheet
Kaavatyö käynnistyi vuonna 2018. Kaava-alueen tarkistamisen jälkeen päivitetty osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä kaavaluonnos olivat yhtä aikaa nähtävillä vuonna 2019. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa määritellään, miksi asemakaava laaditaan, miten kaavoitus etenee ja missä vaiheessa siihen voi vaikuttaa.
Kauppatorilla on vuosien aikana tehty nopeita parannuksia kulkuyhteyksiin ja tilan selkeyttämiseen. Näkyvimpänä parannuksena voi pitää pysäköintialueiden poistamista ja siirtämistä muuhun kaupunkilaisten käyttöön Keisariluodonlaiturilla ja Lyypekinlaiturilla. Muutokset ovat vähentäneet autoliikennettä torialueiden läpi ja siten parantaneet alueen turvallisuutta. Vapautunut tila on mahdollistanut myös erilaiset toria hallinnoivan Kaupunkitilat Oy:n kanssa yhteistyössä tehdyt kokeilut, kuten Keisarinluodonlaiturin julkisen oleskelukalusteen.
Alueen välittömässä läheisyydessä on käynnissä useita muita kaavahankkeita. Kauppahallin aluetta on aikaisemmin tarkasteltu osana alueen eteläpuolella sijaitsevaa Makasiininrannan ja Olympiarannan suunnittelua.
-
Asemakaavan tarkastettu osallistumis- ja arviointisuunnitelma nähtävillä
Loppuvuodesta 2024 nähtävillä olevassa osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa Kauppatorin kaava-aluetta on laajennettu etelään Kauppahallin ympäristöön. Uusi kaava-alue rajautuu Makasiinirannan kaava-alueeseen, mikä takaa yhtenäisen päivitettyjen asemakaavojen alueen Eteläsataman alueelle.
-
Kaavaehdotus
Kaavaehdotus valmistuu ja sitä esitellään kaupunkiympäristölautakunnassa arviolta vuoden 2026 aikana. Samassa yhteydessä kaavan valmistelun aikana saatuihin huomautuksiin vastataan vuorovaikutusraportissa. Kaupunkilaisilla on mahdollisuus tehdä muistutus ehdotuksesta ja viranomaisilta pyydetään lausunnot.
-
Nopeita parannuksia ennen peruskorjausta
Torialueelle on suunnitteilla lähivuosille nopeita parannustoimia, kuten esimerkiksi jätekeräyksen parantaminen ja torilla olevan painauman korjaaminen. Lisäksi penkkejä ja oleskelupaikkoja lisätään.
Kauppatori on tarkoitus peruskorjata. Peruskorjauksen tarkemmassa suunnittelussa ratkaistaan, miten käytännössä vesi- ja jätehuolto ja sähkö- ja tietoliikennejärjestelmät rakennetaan torille. Lisäksi suunnitellaan mahdolliset vesiliikenteen sähkölatausasemat, alueen käyttäjien WC- ja sosiaalitilat, sekä parannetaan valaistusta. Peruskorjausta suunnitellaan 2030-luvun taitteeseen.
Nimi
Iines Karkulahti
Tämän sivun löydät myös osoitteella hel.fi/kauppatori.