
Invånarnas tillfredsställelse med Helsingfors stads tjänster har redan under en längre tid kartlagts genom Stads- och kommunserviceundersökningen (KAPA) som genomförs vart fjärde år. Materialet från den senaste KAPA-enkäten samlades in i slutet av 2024.
Helsingforsarna gav en relativt positiv bedömning av de flesta stadens tjänster. Den allmänna tillfredsställelsen med stadens verksamhet (ekonomi, beslutsfattande, information, ämbetsverkens kundservice osv.) förbättrades under 2000-talet ända fram till 2016–2020, men försämrades något i den nyaste enkäten.
Nio av tio helsingforsbor är nöjda med kollektivtrafiken
Helsingforsarna är allmänt taget nöjda med kulturtjänsterna och särskilt med stadens bibliotek. Nästan ingen var missnöjd med biblioteken. Bibliotekstjänsterna används också mycket, så respondenterna kunde i allmänhet ta ställning till dem. Nio av de tio som tog ställning var nöjda med friluftsområden och parker (dvs. alla svarare, utom de som svarade med ”jag vet inte”).
Helsingforsarna gav också en mycket bra bedömning av kollektivtrafiken: nio av tio var nöjda med den. Likaså bedömdes till exempel återvinning och avfallshantering i första hand positivt. Betygen för dem har förbättrats under 2000-talet.
I en färsk enkät var andelen svarare som var nöjda med grundskolan 80 procent och andelen svarande som var nöjda med småbarnspedagogiken cirka tre av fyra (av de som tog ställning). Andelen svaranden som är nöjda med dessa frågor hade dock minskat något jämfört med fyra år tidigare.
Uppgifterna framgår av en forskningsartikel som stadskansliet publicerat.