Har du köpt något av en matbil eller en försäljningskärra? Svara på enkäten och säg din åsikt

Helsingfors stad håller på att förnya anvisningarna och arrendeprinciperna för matbilar och annan mobil försäljning. Stadsborna kan bidra genom att dela med sig av sina synpunkter om och erfarenheter av mobil försäljning.
Ihmisiä asioimassa ruokarekalla.
Bild: Miina Pohjolainen

Mobil försäljning innebär bland annat matbilar, cafécyklar och försäljningskärror som är tillfälligt verksamma i olika delar av staden utan ett permanent försäljningsställe. Som smidig kiosk klassificeras en mobil livsmedelslokal som är registrerad som ett motorfordon eller vagn. En smidig kiosk har ingen fast försäljningsplats, utan den måste alltid söka användningsrätt till handelsplatserna hos staden. Under vissa förutsättningar får du sälja och distribuera produkter från en cykel, kärra eller moped utan separat tillstånd. En anmälan om att verksamheten i en mobil livsmedelslokal inleds ska dock göras till livsmedelstillsynsmyndigheten.

Vi håller på att utarbeta nya riktlinjer för smidiga kiosker och annan mobil försäljning. De nuvarande arrendeprinciperna förnyades i höstas av stadsmiljönämnden och kommer att gälla fram till slutet av 2025. Vi kommer att uppdatera anvisningarna och samtidigt utvärdera utvidgningen av nätverket av försäljningsställen. Syftet är att säkerställa att den mobila försäljningen stöder trivsamheten för både företagare och stadsborna.

Ge oss din åsikt om matbilar och annan mobil försäljning!

I Säg din åsikt-enkäten (på finska)(Länk leder till extern tjänst) kan du berätta för oss var mobil försäljning fungerar bäst och var den kunde utvecklas. Undersökningen riktar sig till alla som bor eller rör sig i Helsingfors. Vi välkomnar särskilt respons från dem som har använt eller stött på mobil försäljning i staden. Baserat på svaren kommer vi att förbättra anvisningarna och utvärdera placeringen av försäljningsställena. Enkäten är öppen till och med den 19 januari.

Vi har skickat en separat enkät till befintliga smidig kiosk-entreprenörer för att samla in förslag på hur verksamheten kan förbättras ur entreprenörernas synvinkel, bland annat hur de smidiga kioskernas verksamhet kan bli ännu smidigare och hur man kan uträtta ärenden med staden mer effektivt.