I Helsingfors centrum i Kronohagen och på Skatudden följs räddningsverkets aktionsberedskapstid upp i detalj. Målet är att få en så bra uppfattning som möjligt om hur byggplatserna i centrum och utvidgandet av gångcentrum påverkar beredskapstiderna. Den detaljerade uppföljningen inleddes i juni 2023 samtidigt som försöken på Esplanaden togs i bruk. Uppföljningen fortsätter tills vidare, även efter försöken på Esplanaden. Brådskande utryckningar vid Berghälls och Skillnadens räddningsstationer granskas.
Vid uppföljningen har man observerat att aktionsberedskapstiderna från Skillnadens och Berghälls räddningsenheter till Kronohagen och Skatudden har ökat tydligt. Mediantiden för brådskande utryckningar från Skillnadens räddningsenhet var 5:13 under åren 2017–2019. År 2023 var mediantiden 5:57. Mediantiden för Berghälls räddningsenhet var 5:38 under åren 2017–2019, och år 2023 var mediantiden 6:53.
”Detta är en betydande ökning och riktningen är oroväckande. Då det gäller Skillnadens räddningsstation har försöken i anknytning till utvidgandet av gångcentrum haft en klar inverkan på utryckningstiderna. För Berghälls räddningsstation utgör särskilt de stora byggplatserna i området kring Sörnäs strandväg en utmaning. Särskilt oroväckande är denna utveckling i den nuvarande situationen, då vi av Regionförvaltningsverket i Södra Finland vid vite förpliktas att satsa på förbättrade aktionsberedskapstider på olika håll i staden, bland annat genom att bygga nya räddningsstationer och öka mängden personal”, berättar räddningskommendör i Helsingfors Jani Pitkänen.
Med räddningsväsendets aktionsberedskapstid avses den tid, som inleds då den första enheten mottar larmet och avslutas då enheten anländer till olycksplatsen.
Nya trafikljusfördelar används
Förkortande av responstiderna är ett viktigt mål för Helsingfors. Man har redan tagit i bruk olika sätt att förbättra situationen och därigenom stadsbornas säkerhet.
”På Skillnadens räddningsstation har vi redan genomfört ett system som tvingar trafikljusen att bli gröna för enheter som rycker ut. Med detta strävar vi efter att förkorta responstiderna så att gatorna töms på övrig trafik före utryckningsfordonets ankomst. Utöver snabbare restider minskar detta även risken för olyckor, eftersom utryckningsfordonens behov av att köra mot rött ljus faller bort”, konstaterar Reetta Putkonen, chef för trafik- och gatuplanering.
I januari har man på Skillnadens räddningsstation installerat tryckknappar, med hjälp av vilka fördelen kan startas för den valda rutten. Personalen i den enhet som rycker ut beställer trafikljusfördelen på räddningsstationen innan de kör iväg. Fördelen startar cirka 20 sekunder efter beställningen och håller signalregleringen grön på den valda rutten under den tid på några minuter som ställs in på förhand. Systemet för trafikljusfördel har genomförts på rutterna Ludvigsgatan–Skillnaden–Mannerheimsvägen samt Högbergsgatan–Södra Esplanaden–Södra kajen. På räddningsstationen aktiveras den rutt som går i riktning mot räddningsuppdraget. Den övriga trafiken längs rutten hinner undan innan utryckningsfordonet kommer fram från stationen till gatan. Systemet kommer att bli permanent.
”För närvarande följer vi noga med systemets funktionalitet. Vi strävar efter att reglera systemet enligt de önskemål vi har fått från räddningsverket”, säger Putkonen.
Ändringar av trafikarrangemangen i centrum
För att korrigera situationen i Helsingfors centrum genomförs även ändringar av trafikarrangemangen. Under stadsmiljösektorns, räddningsverkets och polisens gemensamma terrängsyn funderade man på metoder för Ludvigsgatan som har observerats vara utmanande, eftersom lastning- och lossningsverksamheten utgör en olägenhet för utryckningsfordonen. Målet är att redan våren 2024 planera och genomföra ändringar av parkeringen, lastningen och lossningen på Ludvigsgatan.
”Ur vår synvinkel är det viktigt att man har vidtagit korrigerande åtgärder. Vi ska kunna hinna till vårt mål i centrum och även huvudsakligen på annat håll i staden på sex minuter i över hälften av våra brådskande utryckningar. Vi följer noggrant upp de överenskomna åtgärdernas effekter under och efter försöket på Esplanaden. På så sätt får vi värdefull information om effekterna av både antalet filer, stora gatubyggplatser och trafikljusfördelar för utryckningskörningarnas smidighet. Denna information kan även utnyttjas för vidareutvecklingen av andra områden i samarbete med stadsmiljösektorn”, påminner Jani Pitkänen.