Vad sägs om en skolvecka under vilken du får tillbringa tid med ditt favoritämne eller ett tema som intresserar dig? Detta är möjligt inom den intensifierade undervisningen i Helsingfors grundskolor.
Intensifierad undervisning innebär att man studerar ett visst läroämne eller ämnesområde mer än vanligt. Skolveckan kan vara en eller två timmar längre än för dem som studerar inom den allmänna undervisningen.
– Eleven kan fördjupa sig i ett läroämne som motiverar och intresserar hen, berättar Melina Lukkarinen, pedagogiskt sakkunnig vid Helsingfors stads fostrans- och utbildningssektor.
Intensifierad utbildning har ordnats i Finland redan i årtionden, till exempel i musik. Numera är utbudet inom den intensifierade undervisningen omfattande. I Helsingfors kan eleven välja ett intressant ämne bland sexton läroämnen.
– Utbudet varierar efter skolornas intresse och kompetens. Den intensifierade undervisningen förutsätter att lärarna har erfarenhet av ämnet eller specialkompetens.
Mediefostran, matematik och nutidsdans
I Helsingfors inleds den intensifierade undervisningen i årskurs ett, tre eller sju. I årskurs ett erbjuds intensifierad undervisning i musik.
Från och med årskurs tre erbjuds intensifierad undervisning i framställning, bildkonst, gymnastik, musik, nutidsdans och konst.
Ansökningsalternativen för intensifierad undervisning från och med årskurs sju är digital bildkonst, framställning, bildkonst, latin, gymnastik, gymnastik och huslig ekonomi, natur och vetenskap, matematik, matematik och naturvetenskap, mediefostran, musik, konst, danskonst, dans, rörelse och framställning, teknologifostran samt kommunikation.
Trettio grundskolor i Helsingfors erbjuder intensifierad undervisning från och med årskurs sju.
– Målet är att varje elev kan, om hen så önskar, söka till intensifierad undervisning i sitt bostadsområde eller på ett rimligt avstånd. Intensifierad undervisning erbjuds mångsidigt på olika håll i staden, säger Anni Holopainen, pedagogiskt sakkunnig vid Helsingfors stads fostrans- och utbildningssektor.
Urvalsproven ordnas i början av året
Ansökan till den intensifierade undervisningen sker årligen mellan början av november och slutet av januari. Elever som söker till undervisningen deltar i ett urvalsprov. Närmare information om ansökningssätten, tidtabellerna och urvalsproven finns på webbplatsen för de skolor som ordnar undervisningen. Flerspråkiga familjer kan vid behov kontakta personalen vid barnets egen skola eller en flerspråkig handledare och be om stöd för ansökan till den intensifierade undervisningen.
Eleven kan söka till fem olika alternativ, som placeras i preferensordning. Skolor med samma specialiseringar använder samma urvalsprov: En elev som söker till fem olika skolalternativ som erbjuder intensifierad undervisning i bildkonst deltar endast i ett urvalsprov.
– Nästan alla läroämnen med möjlighet till specialisering erbjuds i flera skolor. Det lönar sig att modigt söka till alla alternativ för att förbättra möjligheterna att bli vald, tipsar Holopainen.
I urvalsproven testas färdigheter som eleverna redan fått i skolan. Du behöver inte vara nervös inför urvalsproven, och du behöver i regel inte förbereda dig för dem. Det räcker med att komma på plats som du är.
– Inom den intensifierade undervisningen i konst testar man mångsidigt den sökandes färdigheter i formgivning, teckning, musik och framställning. Man behöver inte ha någon hobbybakgrund i ämnet, säger Lukkarinen.
Det viktigaste är den ungas motivation
Våren 2024 sökte lite över 2 000 av de cirka 5 500 elever som övergick till årskurs sju till den intensifierade undervisningen, den engelska undervisningen eller den tvåspråkiga undervisningen. Drygt hälften av de sökande valdes.
Två läroämnen inom den intensifierade undervisningen inleddes inte, eftersom det inte fanns tillräckligt med sökande. Inom nästan alla läroämnen fanns det några platser som inte fylldes.
Enligt Lukkarinen är målet att eleven fortsätter inom den valda intensifierade undervisningen till slutet av grundskolan.
– Det viktigaste är att barnet eller den unga själv har förbundit sig till den intensifierade undervisningen och inte söker till undervisningen endast på önskemål av vårdnadshavaren.
Nya program inom den intensifierade undervisningen inrättas om det finns behov och efterfrågan i området. Nya program under de senaste åren har varit bland annat gymnastik i grundskolan Itäkeskuksen peruskoulu och framställning i grundskolan Kannelmäen peruskoulu. Det senare började tidigare i årskurs sju men från och med 2025 kan man börja med specialiseringen redan i årskurs tre.
Enligt Holopainen och Lukkarinen går det bra med den intensifierade undervisningen. Den växer och utvecklas så att den motsvarar behoven inom dagens skolvärld.
– Utvecklingen styrs av jämställdhet och likabehandling. Helsingfors stad vill göra den intensifierade undervisningen tillgänglig för alla.
Text: Eveliina Lauhio