Koordinationsgruppen föreslår ett flertal förnyelser för att avhjälpa bristen på arbetskraft inom småbarnspedagogiken i Helsingfors

Koordinationsgruppen föreslår flera konkreta åtgärder för att förbättra tillgången till arbetskraft inom småbarnspedagogiken.
Eteinen, jossa lasten ulkovaatteita ja reppuja

En koordinationsgrupp för personaltillgång inom småbarnspedagogiken ledd av biträdande borgmästare Nasima Razmyar föreslår att Helsingfors ökar antalet platser inom läroavtalsutbildningen för barnskötare och försnabbar anställningar. Koordinationsgruppen föreslår också att staden ska inrätta fler vakanser för socionomer inom småbarnspedagogik. En tredje konkret åtgärd som Helsingfors vidtar är att betydligt utvidga sin snabbinsatsverksamhet för att så svara på plötsligt uppkommande behov av vikarier runt om i staden.

Koordinationsgruppen, som tillsattes av Helsingfors borgmästare Juhana Vartiainen på våren 2022, föreslår flera konkreta åtgärder för att förbättra tillgången till arbetskraft inom småbarnspedagogiken. Man vill att förnyelserna införs så fort som möjligt.

”Personalläget inom småbarnspedagogiken har varit en utmaning för oss en längre tid. Vi behöver nya yrkespersoner i branschen och våra nuvarande proffs förtjänar att uppmärksammas mer. Endast genom att förstärka småbarnspedagogiken med ytterligare kunnig personal kan vi garantera familjerna och barnen en småbarnspedagogik av hög kvalitet”, förtydligar Razmyar syftet med det pågående arbetet.

Läroavtalsutbildningarna öppnas upp för nya grupper

Koordinationsgruppen föreslår att man på årsbasis erbjuder 30–60 nya arbetsprövare coachning i arbetslivs- och inlärningsfärdigheter under arbetsprövning på daghem. Efter arbetsprövningen kan arbetsprövaren få till exempel ett läroavtal. Modellen är en innovation som tagits fram av Helsingfors sysselsättningstjänster och det finska yrkes- och vuxeninstitutet Stadin ammatti- ja aikuisopisto. Arbetsprövarna kommer från sysselsättningstjänsterna.

Arbetsprövning ger till exempel personer med ett främmande språk som modersmål, såsom nyanlända från Ukraina, möjlighet till läroavtalsutbildning, eftersom arbetsprövarna får coachning och undervisning i svenska under arbetsprövningen. Arbetsprövningar är avgiftsfria för arbetsgivaren och kan starta i början av år 2023. Arbetstagaren och Arbets- och näringstjänsterna ingår ett arbetsprövningsavtal.

”Det rör sig om en ny form av samarbete och försöket har mitt fulla understöd. Modellen behöver emellertid egna anslag”, konstaterar Razmyar.

Dessutom föreslår koordinationsgruppen som en andra ny åtgärd 20 nya platser inom läroavtalsutbildning per år för branschbytare. Utbildningens längd vore uppskattningsvis 18–24 månader.

Staden fortsätter dessutom att utbilda läroavtalsstuderande med sysselsättningsmedel samt att möjliggöra förvärvande av behörighet för medarbetare i visstidsanställning.

Koordinationsgruppen påminner emellertid att det faktum att läroavtalsutbildning öppnas upp för nya målgrupper, såsom branschbytare, kräver finansiering och mer handledning på arbetsplatsen på de småbarnspedagogiska enheterna. När läroavtalsplatserna ökas, ska man också beakta daghemmens bärkraft och personalens resurser.

Fler arbetsplatser för socionomer

Koordinationsgruppen föreslår att antalet socionomer som arbetar inom småbarnspedagogiken ökas och fortgående ansökan till arbetsplatser inom småbarnspedagogiken möjliggörs för socionomer.

”Vi uppmuntrar enheterna att rekrytera socionomer inom småbarnspedagogik som förstärkning till personalen med fostrans- och vårduppgifter. Inom varje område har särskilda vakanser reserverats för socionomer inom småbarnspedagogik”, säger Miia Kemppi, chef för den finska småbarnspedagogiken.

Som ett led i personalstrukturändringen ändrar Helsingfors varje år minst 21 barnskötarvakanser till vakanser för socionomer inom småbarnspedagogik. Staden sporrar medarbetarna att skaffa behörighet som socionom inom småbarnspedagogik och betalar studerande inom flerformsutbildning fulla löneförmåner i högst 74 dagar.

Antalet snabbinsatsvikarier fördubblas

Med tanke på plötslig personalfrånvaro inrättades en snabbinsatsenhet på våren 2022. Antalet medarbetare i gruppen ökas från 20 till 40. I framtiden har varje småbarnspedagogiska område i Helsingfors och också den svenska småbarnspedagogiken egen snabbinsatspersonal. De hjälper till på de enheter där bristen på arbetskraft är mest akut.

”Vi har fått lovord för snabbinsatspersonalen. Utvidgningen av snabbinsatserna förbättrar tillgången till vikarier på daghemmen och hjälper oss att sätta in bekanta barnskötare inom småbarnspedagogik på de ställen där behov finns”, konstaterar Satu Järvenkallas, sektorchef för fostran och utbildning.

Bild: Adobe Stock