Institutet för hälsa och välfärd (THL) utreder de äldres nöjdhet
med tjänsterna inom äldreomsorgen med uppföljningen Berätta om din service. I
Helsingfors samlas återkoppling in från långvariga klienter vid seniorcenter
och hemvårdsklienter. Enkäten är en del av reformen om
äldreomsorgslagen.
THL samlar in klienternas erfarenheter av servicekvaliteten från hemvårdsklienter och klienter inom långvarigt serviceboende med heldygnsomsorg med den nationella uppföljningen Berätta om din service. THL vill också ta reda på om servicen motsvarar klientens önskemål och behov. Undersökningen genomförs för första gången och kommunerna ser till att deras klienter får THL:s enkät.
I Helsingfors samlas återkoppling in från långvariga klienter vid seniorcenter och hemtjänstklienter den 4–24 april 2022. Enkäten kan besvaras med ett pappersformulär och på webben. För att svara på webben behövs en personlig kod, som klienten får med pappersformuläret av en anställd vid hemvården eller seniorcentret.
Vid behov hjälper personalen vid seniorcentret till med att fylla i enkäten på papper eller på webben. Hemvårdsklienten får enkäten hem och kan, om han eller hon så önskar, fylla i enkäten tillsammans med exempelvis en anhörig. Den anställda vid hemvården ansvarar för att vidarebefordra den ifyllda enkäten. Vid behov ger anställda vid hemvården eller seniorcentret mer information.
Oavsett svarsmetod är enkäten anonym och frivillig att svara på.
Reform av äldreomsorgslagen
Den nationella uppföljningen av klientnöjdheten ingår i reformen av äldreomsorgslagen. Från och med nästa år kommer THL att genomföra enkäten vartannat år. Verksamhetsenheter, såsom hemvården vid Helsingfors stad , är enligt lagändringen skyldiga att ordna sina klienter en möjlighet att besvara enkäten.
Mer information(Länk leder till extern tjänst) om reformen av äldreomsorgslagen på statsrådets webbplats(Länk leder till extern tjänst)
Bild: Virpi Velin