Målet med visionsarbetet som inleddes hösten 2023 är att göra rollen för de fyra kulturcentren – Stoa, Gamlasgården, Nordhuset och Malms kulturhus – klarare i egenskap av stadsbornas vardagsrum som betjänar invånarna mångsidigt och påverkar utvecklingen av sina områden positivt. Arbetet inleddes förra hösten med Stoa och fortsatte med att höra gamlasborna i februari. Följande i turen är de delaktiggörande workshoppar som ordnas på Nordhuset 17.4. och Malms kulturhus 23.4. Du hinner ännu med på invånarevenemanget i Malms kulturhus, anmälningslänken finns i slutet av denna nyhet,
− Hittills har över tusen invånare och representanter för intressegrupper kommenterat kulturcentrens framtid. Det går att svara på webbenkäten som riktas till stadsborna fram till slutet av maj, uppmuntrar projektchef Tiina Susiluoto som ansvarar för visionsarbetet.
− Utifrån den respons vi har samlat in är kulturcentren viktiga platser för stadsborna och ger anledning till stolthet inom sina områden. Många tycker om det mångsidiga programinnehållet, och det motiverar även stadsborna att besöka centren – ofta ända från andra sidan av staden. Å andra sidan har vi även identifierat att en del av stadsborna inte ännu känner till kulturcentrens tjänsteutbud. Vi strävar efter att framtidens kulturcentra ska fungera som trivsamma och mångsidiga gemensamma mötesplatsen inom sina områden, summerar Susiluoto responsen från enkäterna.
Alla kulturcentren erbjuder mångsidiga kulturtjänster, ett bibliotek, ett arbetarinstitut och ett kafé eller en restaurang under ett och samma tak. De flesta av dem har även utrymmen och tjänster som riktas till unga.
Webbenkäterna är öppna både för stadsbor och intressegrupper
Kulturcentren kan stärka dragningskraften för sina områden även ur sina partners synvinkel, det vill säga olika organisationer, näringsidkare och företagare. Dessa partner inbjuds till de workshoppar som ordnas i maj, och en webbenkät som har skräddarsytts för dem är öppen för närvarande.
− Vi inbjuder även lokala aktörer att komma med idéer till en gemensam framtid. Vi utmanar våra partner att tillsammans med oss fundera på vilka tjänster som kunde komplettera kulturcentrens nuvarande utbud, förbättra besökarupplevelsen och stärka den lokala identiteten ytterligare, tillägger Susiluoto.
Vid sidan av workshopparna bemöter man invånar- och intressegrupperna under hela våren. De nuvarande invånarna hörs bland annat då de använder kulturcentrens nuvarande tjänster, och potentiella besökare intervjuas exempelvis i de köpcentra och motionsplatser som ligger nära kulturcentren. Det material som samlas in under den pågående våren fungerar som en viktig grund då kulturcentrens yrkespersoner börjar bearbeta visionen nästa höst.
Välkommen på invånarevenemanget i Malms kulturhus tisdag 23.4. kl. 17.15–19.45 för att komma med idéer till framtidens kulturcentrum!
Delta i visionsarbetet vid kulturcentren genom att fylla i webbenkäten för stadsbor: https://survey.zef.fi/c3j18esb/index.html(Länk leder till extern tjänst)
En egen webbenkät har utarbetats för representanter för samfund, företag och organisationer: https://zef.fi/s/7o74ppnz/(Länk leder till extern tjänst)
Bland alla de som svarat på enkäten för stadsbor och lämnat sina kontaktuppgifter lottar vi 13.5. ut tio (10) stycken av Finnkinos biobiljettpaket för två (2).