Viikin–Malmin pikaraitiotie

Viikin–Malmin pikaraitiotie on joukkoliikenteen uusi runkoyhteys keskustasta Kumpulan kautta Viikkiin, Latokartanoon ja Malminkentän kautta edelleen Malmille tai Jakomäkeen.
Havainnekuva Viikin-Malmin pikaraitiotiestä Hernepellontiellä.

Hankkeen tausta ja tavoitteet

Koillis-Helsingin väestö kasvaa tulevina vuosina merkittävästi. Suurimpina asuntorakentamisen kohteina tulevat olemaan Malminkentän, Malmin keskustan ja Keski-Viikin alueet. 

Suunnitteilla oleva Viikin–Malmin pikaraitiotie parantaisi joukkoliikenteen toimivuutta ja luotettavuutta koko Koillis-Helsingissä. Reitti yhdistää liikenteen solmukohtia, asuin- ja työpaikka-alueita sekä laajentaa raideliikenteen palvelua uusille alueille. 

Uusi raitiotie tukisi myös Helsingin tavoitetta joukkoliikenteen painopisteen siirtämisestä päästöttömään, korkeatasoiseen ja esteettömään raideliikenteeseen. 

Raitiotien reitti

Viikin-Malmin pikaraitiotien linjaus kulkee Kumpulasta Kustaa Vaasan tietä ja Lahdenväylän vartta Viikin Latokartanon alueelle, ylittää siellä Kehä I:n ja jatkaa uutta Ilmasiltaa pitkin Lahdenväylän yli Malminkentän alueelle. Malminkentältä raitiotielle on suunniteltu reitit sekä Malmin sairaalalle että Jakomäkeen ja edelleen Vantaan Vaaralaan. Ensimmäisessä vaiheessa toteutettaisiin raitiotie Malmin sairaalalle saakka. Toinen toteutusvaihe jatkaisi raitiotietä Malminkentältä Jakomäkeen ja Vaaralaan.

Reitin matka-aika Helsingin rautatieasemalta Kumpulaan on 17 minuuttia, Viikin tiedepuistoon 24 ja Malminkentälle 35 minuuttia. Hanke sisältää uutta raitiotietä Kumpulasta Malminkentälle 8,6 kilometriä, Malminkentältä Vaaralaan 4 ja Malminkentältä Malmin sairaalalle 2,6 kilometriä. Kahden haaran vaihtoehdossa uuden raitiotien yhteispituus on 15,2 kilometriä. 

Raitiotien ensimmäisen vaiheen investoinnin kustannusarvio on noin 339 miljoonaa euroa. Toisen vaiheen investoinnin kustannusarvio on noin 99 miljoonaa euroa. 

Viikin-Malmin pikaraitiotien reitit ja pysäkit esitettynä kartalla.

Hankkeen alustava aikataulu

  1. Yleissuunnitelman hyväksyminen syksy 2024

  2. Ensimmäisen vaiheen hankesuunnittelu

  3. Hankepäätös

  4. Toteutussuunnittelu

  5. Raitiotien rakentaminen 2028–2032

Lisätietoja

Nimi
Niko Setälä

Titteli
Projektipäällikkö

Tämän sivun löydät myös osoitteella hel.fi/viima.